Artikel top billede

Her er Danmarks mest eftertragtede it-job

Når danske it-folk søger efter job på nettet, er der især én stilling, som er ganske populær. Se her, hvilke job it-Danmark klikkede sig ind på i det forgangne år.

Mens 2014 er godt i gang med at blive hverdag, er der gode nyheder på job-fronten for danske it-folk, som Computerworld kunne berette i går.

Hvis du selv er i gang med jobsøgning eller nysgerrig efter at snuse til jobmarkedet, kan du her se, hvilke stillinger der fik mest opmærksomhed fra jobsøgende i Computerworlds moderselskab Jobindex.dk, der er Danmarks største jobportal.

Tendensen i top 10 tegner et billede af, at teknisk support er en stilling, som mange it-folk finder interessant.

En årsag til dette kunne være lempelige forventninger til uddannelsesniveau og en stor fleksibilitet i de konkrete topstillinger fra sidste år, hvor hjemmearbejde er en del af overskriften i flere af de konkrete stillingsannoncer.

Her er top 10-listen

I den nedenstående liste kan du se, hvilke it-job der fik flest rå klik på Jobindex.dk i 2013:

1. Teknisk supporter (Manpower for kunde)

2. Social Media Manager (Pandora)

3. Teknisk supporter (Manpower for kunde)
4. Online Supporter (Pandora)

5. PHP-udvikler (UserReport)

6. Konsulent til backend-webudvikling (Kraftvaerk)

7. Helpdesk Supportere til studiejob (Noa Noa)

8. Teknisk supporter (Manpower for kunde)

9. Digital redaktør (Den Blå Planet)

10. Web Shop Coordinator Norge (Reima) 

Disse job fik ekstra opmærksomhed

Ud over klik på de enkelte stillingsannoncer opgør Jobindex.dk også en liste over, hvor interessante (overskrifterne i) stillingsannoncerne er i direkte konkurrence mod lignende stillinger.

Jobsitet angiver interessen som en såkaldt 'klikprocent', hvor en høj klikprocent angiver høj interesse for en given stilling.

Disse it-stillinger vinder brugernes opmærksomhed

Her kan du se listen over de stillinger, der fik de højeste klikprocenter i 2013:

1. 9.94% - "World Class Client-Side Developer" (Tradeshift)

2. 7.58% - "Online Supporter" (Pandora)

3. 7.42% - "Blive ekspert i e-mailudsendelse hos Wunderman (fuld tid/studerende)" (Wunderman)

4. 7.26% - "Front-end udvikler - Danmarks største e-commerce site" (Danske Spil)

5. 6.70% - "Business Developer in Mobile Development" (Nordea)

6. 6.58% - "Webudvikler" (Manipulation)

7. 6.52% - "Frontend Web Developer in GN Netcom/Jabra" (GN Netcom)

8. 6.34% - "Grafiker til online og print" (Dansk Bilferie)

9. 6.31% - "IT supporter" (DSB)

10. 6.14% - "IT Supporter" (HUGO BOSS) 

Forklaring følger

Klikprocenten er forholdet mellem det antal gange, som den fulde jobannonce er blevet vist og det antal gange, som overskriften er vist ved en søgning eller ved en jobagent-mail.

I den ovenstående liste har Tradeshifts jobsøgning efter en 'verdenklasse client-side-udvikler' en klikprocent på knap 10 procent, da selve jobannoncen i runde tal er blevet fundet i 9.600 søgninger og sendt ud i 6.400 mails - altså i alt 16.000 visninger af overskriften.

Herefter har Jobindex-brugerne klikket sig ind på den fulde jobannonce 1.600 gange, hvilket giver en klikprocent på 1.600/16.000 = 10 procent, eller 9,94 procent for at være mere præcis.

Læs også: 
Tip til it-freelancere: Her er der flest job

Seks skarpe råd: Sådan gør du din job-ansøgning til den bedste

Du kan godt glæde dig: Der er flere it-job på vej




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere