Seks skarpe råd: Sådan gør du din job-ansøgning til den bedste

Det er en kunst at skrive en job-ansøgning, der fænger og vækker opmærksomhed blandt de ofte mange ansøgninger.. Her får du seks konkrete tip til at vække opmærksomhed.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det kræver omhu og omtanke at formulere en job-ansøgning på en måde, der gør, at netop din ansøgning vækker så meget opmærksomhed og interesse, at du bliver kaldt til samtale.

Ansættelses-procedurerne varierer, og det gør også antallet af ansøgninger, som virksomhederne modtager. Nogle job-opslag fører til flere hundrede modtagne ansøgninger, mens antallet for andre er mere begrænset.

Er der tale om en attraktiv stilling, hvor mange ansøgere lægger bud ind, gælder det om at formulere sin ansøgning på en måde, der omgående vækker gehør hos læserne.

Ikke dermed sagt, at du dermed automatisk kommer til samtale, for det kræver, at også din profil og dine kompetencer matcher perfekt til stillingen.

Men under alle omstændigheder kommer du ikke til samtale, hvis ikke din ansøgning fænger.

Lad os tage et kig på nogle af de enkle metoder, som du kan anvende til at trænge igennem.

Tænk som en reklamemand

Reklamefolk kan sælge produkter med ord, og den samme tilgang kan du med fordel tage til dig. Her er du bare produktet.

Vi lever i en tid med masser af distraktioner og støj på linien. Og her gælder det om at kunne sige en masse på kort tid. Det kan reklamer.

Du bør derfor tænke på din ansøgning som en reklame for dine kompetencer og din erfaring. Den skal være hurtig at læse og afkode, catchy, fængende og rammende. Med få, præcise ord.

Hvert afsnit bør være på højst tre sætninger, så det kan skannes og forståes på maksimalt 10 sekunder af læseren (som jo måske skal arbejde sig igennem flere hundrede ansøgninger).

Hvert afsnit bør ikke være på mere end fem linier. Og du bør overveje at fremhæve nøgleelementer, så læserens øjne drages af dem.

Glem ikke disse vigtige ting i din ansøgning

Husk LinkedIn

Den sociale tjeneste LinkedIn er efterhånden blevet et centralt sted for it-jobmarkedet, og derfor bør du skænke det noget opmærksomhed.

Den sociale tjeneste er smart opbygget, så du både kan blive anbefalet og aktivere dit netværk - og dit netværks netværk.

Det er med andre ord muligt at nå ud til rigtigt mange mennesker på ganske kort tid.

Hold din profil opdateret i takt med at du færdiggør projekter, får papir på nye kompetencer, tager kurser og så videre.

Sørg for løbende at anbefale dine kolleger og kontakter med vægt på deres kompetencer og bed dem om at gøre det samme for dig.

Fjern gentagelser

Mange ansøgninger er fyldt med gentagelser.

Men det er ikke værd at spilde plads på. Det er nok at skrive tingene én gang.

Er du ikke tilfreds med formuleringen - er den for eksempel ikke skarp og tydelig nok - så skriv den om. Men skriv den ikke igen.

De specielle ting ved dig

Hvad kan du egentlig, som andre ikke kan? Vær klar i sproget. Her tæller beskedenhed ike.

Det kan meget vel være, at du inderst inde godt ved, hvad du kan, men at det alene står mellem linierne.

Kan du noget særligt med cloud? Med strategi-tænkning? Arkitektur? Kan du noget med produkters fulde life cycle (som ikke mange kan)?

Vær forberedt og opdateret

Det kan sagtens være, at du er glad og tilfreds med dit job. Men alligevel kan det meget vel ske, at der pludselig dukker noget op, som ser ud til at være endnu mere spændende.

Derfor kan det være en god idé altid at have i det mindste cv'et opdateret og klar til afsendelse. Ellers risikerer du, at du glemmer at få noget med, ligesom tidspres, andre aftaler og meget andet kan gøre, at du ikke får lejlighed til at samle op på tidligere bedrifter, inden en given ansøgningsfrist er udløbet.

Nogle headhuntere anbefaler ligefrem, at man gennemgår og opdaterer sit cv hvert halve år. Det skal ske i forventning om, at man tilføjer nye kompetencer, nye kurser og lignende løbende.

Andre mener, at det er nok at opdatere og gennemgå cv'et en gang årligt - eksempelvis lige efter den årlige MUS-samtale.

Kan du klare denne test?

20-sekunders-testen

Kan du klare 20-sekunders-testen?

Med en stor bunke ansøgninger foran sig er der ikke mange HR-folk eller afdelingsledere, der bruger mere end 20 sekunder på den første hastige gennemlæsning af en ansøgning.

Fanger du dem ikke i løbet af disse 20 sekunder, ryger du lige i papirkurven - også selv om du faktisk er kvalificeret til stillingen.

Du kan teste din ansøgning selv. Eller prøve at få andre til at gøre det for dig.

Vær skarp. Kort formuleret. Brug de rigtige ord.

Det kan være sværere, end man tror.

Men det virker.

Læs også:

Kan noget særligt: Danske firmaer slås om at få fat på denne it-mand

13 fantasifulde ansøgninger: Sådan bruger du nettet til at få et job

Når du skal til jobsamtale til en it-stilling: Her er de gode tricks

Gode råd til LinkedIn: Scor drømmejobbet i juleferien

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S