Artikel top billede

Foto: Eduardo Sciammarella, CC BY-SA 2.0

Tre simple karriere-tip: Sådan bliver du mere lækker på Google

Så let er det at fjerne grimme søgeresultater og blive mere lækker på Google.

Mange virksomheder tjekker jobansøgere på Google, før de bliver kaldt ind til samtale. Men hvad gør du, hvis et uheldigt søgeresultat er højt placeret, når man googler dit navn? 

Det spørgsmål bliver den danske søgemaskine-ekspert Henrik Bondtofte ofte stillet, fortæller han til Computerworld.

Og ifølge ham er det faktisk relativt simpelt at lave små påvirkninger af, hvilke resultater der vises, når dit navn bliver googlet.

I denne artikel giver han tre gode råd til, hvordan du kan skubbe negative søgeresultater længere ned af listen over søgeresultater.  Men selv hvis du ikke har nogle negative søgeresultater, kan du ifølge Henrik Bondtofte med fordel allerede nu begynde at lægge et fundament, der i fremtiden sikrer dig mod, at negative historier kommer helt til tops. 

"Det bedste du kan gøre er at arbejde proaktivt med det. I stedet for at vente, til der kommer noget negativt, bør du allerede gøre noget nu. Gå ind og kig på den side, der kommer frem, når du googler på dit navn. Overvej om der er mulighed for, at der kommer noget negativt, og spørg så dig selv, hvad du kan gøre for kontrollere, hvilke resultater der vises," siger Henrik Bondtofte.

1. Opret dig på sociale medier

Google vil meget gerne vise resultater fra anerkendte sociale medier, som derfor ofte bliver rangeret meget højt i søgemaskinens resultater

Derfor kan du oprette profiler i dit eget navn på så mange sociale netværk som muligt, lyder rådet fra Henrik Bondtofte.

"Sider som Facebook og Twitter er superstærke sider, og derfor er der en rigtig god chance for, at de "ranker" højt, så snart dit navn står på dem," siger han.

Start derfor med de mest anerkendte medier som Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn og Youtube og find eventuelt selv frem til flere.

Når profilerne er oprettet, og hvis du ellers sørger for at bruge dem med jævne mellemrum, vil du derfor hurtigt opleve, at de finder vej til toppen af Google-søgningen på dit navn, og langsomt vil de samtidig presse andre og måske mere uønskede resultater ned af listen.

2. Køb et domænenavn

Folk der står med denne type problemer vil som regel være folk, der har et relativt unikt navn. Mens du sjældent vil stå med denne type problemer, hvis du hedder Peter Jensen eller Jesper Hansen.

Her er den letteste og mest effektive metode

Men har du et ikke alt for almindeligt navn, kan du med fordel opkøbe et domæne med dit navn, og på domænet kan du hurtigt placere en hjemmeside med dit navn og eksempelvis dit cv.

Herudover bør du også sørge for at linke til dine profiler på sociale medier, som også vil blive højere placeret på Google, hvis du linker til dem fra dit domæne. 

"Når der er tale om et "exact match-domæne", altså at domænet afspejler dit navn direkte, har det meget nemt ved at "ranke" højt på den første side på Google, og den vil sandsynligvis "ranke" endnu højere end de sociale medier," siger Henrik Bondtofte. 

Han foreslår desuden, at du køber mere end et domæne. Du kan eksempelvis forsøge at købe en udgave af domænet, der er med og uden bindestreg og måske også købe dit efternavn som domæne, hvis det er ledigt. 

3. Kontakt udgiveren

Den mest effektive metode er at forsøge at få fjernet indholdet helt fra nettet. 

Det kan du gøre ved at kontakte den side, hvor de negative søgeresultater befinder sig, og anmode om de fjerner dem. 

"Det er i virkeligheden det, du bør starte med, fordi det er det nemmeste at gøre," siger Henrik Bondtofte.

Læs også: 
Sådan køber jobsøgere sig til et bedre image på nettet 

Derfor kan kode-kurser skaffe dig drømmejobbet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere






Premium
Pär Fors stempler ind som ny CEO hos NNIT: Her er hans første store opgaver som topchef
Mandag rykkede Pär Fors ind på hjørnekontoret hos NNIT. Efter 14 år med Per Kogut ved roret har den 55-årige svensker nu taget over. Med en masse international erfaring i rygsækken skal han nu tage konsulenthuset til næste niveau. "Når man er ny som mig, så kan man stille dumme spørgsmål. Det er en god mulighed, der ikke bør gå til spilde," siger han til Computerworld.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan får du maksimal værdi af serverudskiftning i SMV-organisationen
I denne analyse får du viden om, hvornår du udskifter hardware i den mellemstore virksomhed, så du optimerer værdien af både den eksisterende og kommeunde investering.