Tre simple karriere-tip: Sådan bliver du mere lækker på Google

Så let er det at fjerne grimme søgeresultater og blive mere lækker på Google.

Artikel top billede

Foto: Eduardo Sciammarella, CC BY-SA 2.0 (Foto: Foto: Eduardo Sciammarella, CC BY-SA 2.0)

Mange virksomheder tjekker jobansøgere på Google, før de bliver kaldt ind til samtale. Men hvad gør du, hvis et uheldigt søgeresultat er højt placeret, når man googler dit navn? 

Det spørgsmål bliver den danske søgemaskine-ekspert Henrik Bondtofte ofte stillet, fortæller han til Computerworld.

Og ifølge ham er det faktisk relativt simpelt at lave små påvirkninger af, hvilke resultater der vises, når dit navn bliver googlet.

I denne artikel giver han tre gode råd til, hvordan du kan skubbe negative søgeresultater længere ned af listen over søgeresultater.  Men selv hvis du ikke har nogle negative søgeresultater, kan du ifølge Henrik Bondtofte med fordel allerede nu begynde at lægge et fundament, der i fremtiden sikrer dig mod, at negative historier kommer helt til tops. 

"Det bedste du kan gøre er at arbejde proaktivt med det. I stedet for at vente, til der kommer noget negativt, bør du allerede gøre noget nu. Gå ind og kig på den side, der kommer frem, når du googler på dit navn. Overvej om der er mulighed for, at der kommer noget negativt, og spørg så dig selv, hvad du kan gøre for kontrollere, hvilke resultater der vises," siger Henrik Bondtofte.

1. Opret dig på sociale medier

Google vil meget gerne vise resultater fra anerkendte sociale medier, som derfor ofte bliver rangeret meget højt i søgemaskinens resultater

Derfor kan du oprette profiler i dit eget navn på så mange sociale netværk som muligt, lyder rådet fra Henrik Bondtofte.

"Sider som Facebook og Twitter er superstærke sider, og derfor er der en rigtig god chance for, at de "ranker" højt, så snart dit navn står på dem," siger han.

Start derfor med de mest anerkendte medier som Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn og Youtube og find eventuelt selv frem til flere.

Når profilerne er oprettet, og hvis du ellers sørger for at bruge dem med jævne mellemrum, vil du derfor hurtigt opleve, at de finder vej til toppen af Google-søgningen på dit navn, og langsomt vil de samtidig presse andre og måske mere uønskede resultater ned af listen.

2. Køb et domænenavn

Folk der står med denne type problemer vil som regel være folk, der har et relativt unikt navn. Mens du sjældent vil stå med denne type problemer, hvis du hedder Peter Jensen eller Jesper Hansen.

Her er den letteste og mest effektive metode

Men har du et ikke alt for almindeligt navn, kan du med fordel opkøbe et domæne med dit navn, og på domænet kan du hurtigt placere en hjemmeside med dit navn og eksempelvis dit cv.

Herudover bør du også sørge for at linke til dine profiler på sociale medier, som også vil blive højere placeret på Google, hvis du linker til dem fra dit domæne. 

"Når der er tale om et "exact match-domæne", altså at domænet afspejler dit navn direkte, har det meget nemt ved at "ranke" højt på den første side på Google, og den vil sandsynligvis "ranke" endnu højere end de sociale medier," siger Henrik Bondtofte. 

Han foreslår desuden, at du køber mere end et domæne. Du kan eksempelvis forsøge at købe en udgave af domænet, der er med og uden bindestreg og måske også købe dit efternavn som domæne, hvis det er ledigt. 

3. Kontakt udgiveren

Den mest effektive metode er at forsøge at få fjernet indholdet helt fra nettet. 

Det kan du gøre ved at kontakte den side, hvor de negative søgeresultater befinder sig, og anmode om de fjerner dem. 

"Det er i virkeligheden det, du bør starte med, fordi det er det nemmeste at gøre," siger Henrik Bondtofte.

Læs også: 
Sådan køber jobsøgere sig til et bedre image på nettet 

Derfor kan kode-kurser skaffe dig drømmejobbet

Capgemini Danmark A/S

Security Consultant (GRC)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

Uspecificeret arbejdssted

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse