Artikel top billede

Foto: Eduardo Sciammarella, CC BY-SA 2.0 (Foto: Foto: Eduardo Sciammarella, CC BY-SA 2.0)

Tre simple karriere-tip: Sådan bliver du mere lækker på Google

Så let er det at fjerne grimme søgeresultater og blive mere lækker på Google.

Mange virksomheder tjekker jobansøgere på Google, før de bliver kaldt ind til samtale. Men hvad gør du, hvis et uheldigt søgeresultat er højt placeret, når man googler dit navn? 

Det spørgsmål bliver den danske søgemaskine-ekspert Henrik Bondtofte ofte stillet, fortæller han til Computerworld.

Og ifølge ham er det faktisk relativt simpelt at lave små påvirkninger af, hvilke resultater der vises, når dit navn bliver googlet.

I denne artikel giver han tre gode råd til, hvordan du kan skubbe negative søgeresultater længere ned af listen over søgeresultater.  Men selv hvis du ikke har nogle negative søgeresultater, kan du ifølge Henrik Bondtofte med fordel allerede nu begynde at lægge et fundament, der i fremtiden sikrer dig mod, at negative historier kommer helt til tops. 

"Det bedste du kan gøre er at arbejde proaktivt med det. I stedet for at vente, til der kommer noget negativt, bør du allerede gøre noget nu. Gå ind og kig på den side, der kommer frem, når du googler på dit navn. Overvej om der er mulighed for, at der kommer noget negativt, og spørg så dig selv, hvad du kan gøre for kontrollere, hvilke resultater der vises," siger Henrik Bondtofte.

1. Opret dig på sociale medier

Google vil meget gerne vise resultater fra anerkendte sociale medier, som derfor ofte bliver rangeret meget højt i søgemaskinens resultater

Derfor kan du oprette profiler i dit eget navn på så mange sociale netværk som muligt, lyder rådet fra Henrik Bondtofte.

"Sider som Facebook og Twitter er superstærke sider, og derfor er der en rigtig god chance for, at de "ranker" højt, så snart dit navn står på dem," siger han.

Start derfor med de mest anerkendte medier som Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn og Youtube og find eventuelt selv frem til flere.

Når profilerne er oprettet, og hvis du ellers sørger for at bruge dem med jævne mellemrum, vil du derfor hurtigt opleve, at de finder vej til toppen af Google-søgningen på dit navn, og langsomt vil de samtidig presse andre og måske mere uønskede resultater ned af listen.

2. Køb et domænenavn

Folk der står med denne type problemer vil som regel være folk, der har et relativt unikt navn. Mens du sjældent vil stå med denne type problemer, hvis du hedder Peter Jensen eller Jesper Hansen.

Her er den letteste og mest effektive metode

Men har du et ikke alt for almindeligt navn, kan du med fordel opkøbe et domæne med dit navn, og på domænet kan du hurtigt placere en hjemmeside med dit navn og eksempelvis dit cv.

Herudover bør du også sørge for at linke til dine profiler på sociale medier, som også vil blive højere placeret på Google, hvis du linker til dem fra dit domæne. 

"Når der er tale om et "exact match-domæne", altså at domænet afspejler dit navn direkte, har det meget nemt ved at "ranke" højt på den første side på Google, og den vil sandsynligvis "ranke" endnu højere end de sociale medier," siger Henrik Bondtofte. 

Han foreslår desuden, at du køber mere end et domæne. Du kan eksempelvis forsøge at købe en udgave af domænet, der er med og uden bindestreg og måske også købe dit efternavn som domæne, hvis det er ledigt. 

3. Kontakt udgiveren

Den mest effektive metode er at forsøge at få fjernet indholdet helt fra nettet. 

Det kan du gøre ved at kontakte den side, hvor de negative søgeresultater befinder sig, og anmode om de fjerner dem. 

"Det er i virkeligheden det, du bør starte med, fordi det er det nemmeste at gøre," siger Henrik Bondtofte.

Læs også: 
Sådan køber jobsøgere sig til et bedre image på nettet 

Derfor kan kode-kurser skaffe dig drømmejobbet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Undgå cyberkatastrofen med automatiseret kontrol over sensitive data

Når cyberkriminelle gennemtrænger din sikkerhedsinfrastruktur, bruger de i snit 48 dage til at danne sig et overblik over sensitive data, før de lukker dine systemer og data ned med ransomware. På dette seminar får du derfor et solidt grundlag for at sikre dig overblik over sensitive, virksomhedskritiske informationer. Derudover vil du få et praktisk indblik i, hvordan du beskytter dine informationer, så du er er mindre sårbar når cyberkriminelle trænger ind på dit netværk, samt et overblik over typiske angrebsformer og viden om, hvordan et ransomwareangreb foregår i praksis.

07. februar 2023 | Læs mere


Status og erfaringer fra fem år med GDPR

Vi samler nogle af Danmarks fremmeste GDPR-eksperter trådene efter knapt fem år. Dette giver dig et solidt overblik over de hidtidige erfaringer og sikker viden at basere din indsats på, når du skal planlægge og tilpasse din organisations indsats for at sikre compliance med det omfattende regelkompleks.

07. februar 2023 | Læs mere


ERP-trends 2023

Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på. Herunder hvordan den stadig mere udbredte – og uomgængelige – anvendelse af cloudservices vil påvirke dine muligheder for at få mest muligt ud af dine investeringer.

08. februar 2023 | Læs mere