- Mark Zuckerberg, stifter og CEO i Facebook.
- Virginia Rometty, president og CEO i IBM.
Mobile World Congress - og tele-industrien i det hele taget - favner i dag produkter til både forbrugerne og til virksomhederne. Det er to kundesegmenter, der i dag flyder sammen på kryds og tværs, ligesom privat- og arbejdssfæren gør det i det hele taget.
Men der er mere, der er interessant ved de to talere: Ingen af dem kommer fra tele-industrien, som den er defineret i klassisk forstand.
I stedet repræsenterer de begge it-giganter, der er skabt helt andre steder, men nu i stigende grad forsøger at knække koden til, hvordan man udnytter den mest markante it-tendens af dem alle: Mobilitet.
Magtkampe i industrien
De titusindvis af besøgende på Mobile World Congress vil møde udstillere og talere fra det meste af verden.
Og de vil blive mødt med et bombardement af produkter og løsninger, der spænder hele vejen fra nye smartphones, tablets og phablets til mobil-software i alle afskygninger, netværksløsninger og partnerskaber på kryds og tværs af den industri, der i dag reelt består af mange forskellige industrier.
Ud over den intense konkurrence imellem de forskellige spillere i de forskellige dele af tele-industrien, så er der også noget langt større på spil:
Hvordan udvikler styrkeforholdet sig imellem eksempelvis teleoperatører, smartphone-producenter og indholdsleverandører?
Vi ser på de kommende sider nærmere på, hvad vi kan vente os af dette års Mobile World Congress.
Artiklen fortsætter på næste side...