Artikel top billede

Billeder: Kim Stensdal

WhatsApp-stifter: Sådan vil vi bruge de 100 milliarder fra Facebook

Barcelona: Stifter og administrerende direktør i WhatsApp, Jan Koum, fortæller på Mobile World Congress, hvordan de mange milliarder fra salget til Facebook skal bruges.

Jan Koum, der er medstifter og CEO i WhatsApp, indtog scenen på Mobile World Congress med et drilsk smil på læberne.

Under andre omstændigheder kunne man have opfattet det som arrogance, men det er svært ikke at forstå smilet, efter at Facebooks Mark Zuckerberg i sidste uge meddelte, at han har tænkt sig at købe WhatsApp for omkring 100 milliarder kroner.

Når der alligevel ikke blev klappet voldsomt meget i Barcelona af Jan Koum, skyldes det formentlig, at en stor del af tilhørerne i salen repræsenterede de mere traditionelle televirksomheder - ikke mindst operatørerne. 

WhatsApp står nemlig for det stik modsatte med sine apps, der lader brugerne sende gratis beskeder til hinanden.

"Vi har en mission: At gøre folk i stand til at kommunikere på en let måde, uanset hvor de er i verden," sagde russisk-fødte Jan Koum fra scenen.

WhatsApp: Vi har en lille nyhed
Der var særligt påfaldende stille blandt de flere tusinde personer i salen, da Jan Koum annoncerede, at han havde en nyhed til de omkring 430 millioner WhatsApp-brugere:

"Vi kommer med samtaler til WhatsApp. Vi vil sikre, at folk altid er i stand til at tale sammen med venner og familie. Vi mener, at vi har det bedste tale-produkt," annoncerede han.

Tale-funktionen til WhatsApp vil blive introduceret til Phone i første omgang, formentlig til juni, og dernæst til alle de andre smartphone-platforme.

Det er netop til den slags innovation, at de mange milliarder fra Facebook skal bruges, forklarede WhatsApp-stifteren.

Jan Koum tilføjede, at det også er en personlig mission for ham at kunne tilbyde samtaler til de mange millioner WhatsApp-brugere, efter at være vokset op i en kommunistisk land, hvor få havde telefon, og dem, der havde, som regel blev overvåget af myndighederne.

"Vi lover at bygge og blive ved med at bygge noget, der kobler folk sammen og gør det let at kommunikere."

Sådan bliver WhatsApp under Facebook

Jan Koum forholdt sig samtidig til den frygt, mange af tilhørerne i salen ganske givet sad med - nemlig hvad det vl betyde for operatørerne, når WhatsApp introducerer samtaler til 430 millioner brugere.

Men Jan Koum mener, at operatørerne bestemt har en berettigelse også fremover.

"Fremtiden kommer i vores øjne til at handle om data. Det kommer til at handle om bits og bytes, ikke minutter," forklarede han.

"Hvis alle mennesker kan få adgang til båndbredde, vil det være 'freaking fucking awesome.'"

Samtidig lagde WhatsApp-stifteren også vægt på, at WhatsApp vil forblive WhatsApp, selvom Facebook nu opkøber virksomheden.

Fremtidens WhatsApp

Den lille virksomhed har med fem år på bagen i dag blot 55 medarbejdere.

Og der skal ikke være voldsomt mange flere, meddelte Jan Koum.

Han afviste også, at Facebook vil indføre reklamer eller begynde at suge data om WhatsApp-brugerne til markedsførings-øjemed.

"Vi kender ikke brugernes navn, eller hvor de bor. Det er der ingen planer om at lave om på. Vi vil holde fast i den minimalistiske tilgang."

"Det var vigtigt for os at bygge et produkt, der ikke var mudret til af gimmicks og reklamer."

"Han (Mark Zuckerberg, red.) forstår bedre end nogen, at for at forblive en succes, skal det forblive uafhængigt. Lidt som Instagram er uafhængigt i dag."

"Vi har ikke lavet nogen markedsføring som virksomhed. Og hver eneste af vores brugere har sluttet sig til WhatsApp, fordi deres venner er der. Vores mål er, at få hver eneste smartphone-bruger til at bruge WhatsApp," forklarede Jan Boum om fremtidsplanerne for WhatsApp.

Læs også:

Mobile World Congress skudt i gang: Følg med her

Facebook køber kæmpe-konkurrent for 100 milliarder kroner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere


Identity & Access Management - sådan holder du din virksomhed sikker

God styring af brugerrettigheder er en af de mest effektive måder til at højne it-sikkerheden. For det kan hurtigt gå galt, hvis system-rettigheder, system-adgang og lignende ikke hele tiden opdateres. Kom og hør om erfaringer og muligheder til hurtigt og nemt hele tiden at sikre, at der er styr på brugerrettighederne i hele din organisation- også uden at genere brugerne.

08. december 2022 | Læs mere