Milliard-finale om Nets: Her er favoritten

Milliard-buddene tikker ind, og favoritten er udpeget. Den absolutte finale om salget af Nets er sat ind.

Artikel top billede

En vinder bliver måske allerede fundet i denne uge.

Sådan lyder meldingen fra flere medier om salget af den danske it-gigant Nets, der blandt andet står for NemID og danskernes Dankort.

I mandags var der deadline for bud fra de fem konsortier.

Og ifølge Finanswatch skulle det højeste bud ligge på hele 16-17 milliarder kroner, hvilket er noget højere, end der op til finalen blev gættet på.

For her lød de vildeste bud på omkring 12 milliarder kroner.

Tæt på 

Under alle omstændigheder rykker salget af Nets nærmere.

De indkomne bud bliver nu vurderet af bestyrelsen i Nets med rådgiveren og investeringsbanken Morgan Stanley som hjælper.

Nets er ejet af et hav af danske banker og blandt andet Nationalbanken.

Ekspert: Her er favoritten
De fem bydere er den franske it-virksomhed Atos og en trio bestående af danske ATP sammen med de to amerikanske kapitalfonde Advent og Bains i et konsortium.

Den tredje mulige køber er Nordic Capital sammen med Tryghedsgruppen, mens et fjerde bud på en køber er den amerikanske kapitalfond Permira i fællesskab med canadiske CPPIB.

Til sidst regnes også den amerikanske kapitalfond Silver Lake med i finalefeltet om at købe Nets.

En ekspert har i øvrigt vovet pelsen og udråbt Atos som favorit.

"Atos er mit bud på den, der kan byde højest. De er en industrikøber, som kan integrere Nets fuldstændig i deres øvrige forretning og opnå synergieffekter som ingen andre," siger Dankort-ekspert og seniorpartner hos PlusCON Henning. N. Jensen til Berlingske Business.

I øvrigt har den nok så kendte spiller Goldman Sachs også været nævnt.

Selskabet sagde dog farvel til købet undervejs, men blev spået på vej ind i feltet igen af en redaktør på Børsen. Selskabet nævnes dog ikke i finale-feltet.

Debat om sikkerhed

Nets-salget har i høj grad været præget af holdninger og debat.

For vil danskernes data være sikre i udenlandske hænder? Politikere og eksperter tvivlede, mens andre skød bekymringen ned.

Til sidst valgte Nets bestyrelsesformand at gå ud og sige, at datasikkerheden hverken ville blive bedre eller dårligere ved et salg.

Nu vil tiden så vise, hvem der vinder den store finale.

Og ikke mindst hvad det i sidste ende betyder for kunderne:
danskerne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly