Forældre farer i flæsket på Google efter børns app-køb

Børn kan bruge mindre formuer på våben og tillægsydelser i apps, hvilket får flere forældre til at fare i flint og gøre klar til retssager. Denne gang er det verdens største smartphone-platform Android, der står for skud.

Artikel top billede

Google ser ud til at skulle igennem den juridiske vridemaskine, efter at flere forældre nu samler kræfterne til en retssag mod selskabet bag Android-platformen.

For på de mobile Android-maskiner har forældrenes børn foretaget såkaldte in-app-køb, altså tillægskøb af våben og udstyr foretaget fra applikationer, som er hentet ned på telefonen.

En mor fra New York i USA har fået nok af ekstraregningerne, efter at hendes søn på fem år har brugt 210 kroner på digitale krystaller, fem minutter efter at han havde hentet det ellers gratis spil 'Marvel Run Jump Smash'.

På vegne af hende selv og flere forældre går hun nu rettens vej for at undgå, at hendes søn fremover bruger flere penge på tillægsydelserne i apps, skriver BBC

Advokater: Ulovlig profit
Advokatfirmaet Berger & Montague, der repræsenterer forældrene i sagen mod Google, har udsendt en meddelelse, der lyder således:

"Google har på uretfærdig vis profiteret på at markedsføre gratis eller billige spil til børn, og ved at give dem tilladelse til på nem vis at få en regning for værdiløse spil-værdier. Derudover fejler Google ved, at der ikke er indopereret fornuftige kontrolinstanser som eksempelvis et password ved betalingen."

"Google har på uretfærdig vis profiteret på at markedsføre gratis eller billige spil til børn"

Google har ifølge endnu ikke responderet på anklagen, men selskabet kan måske kigge over mod superkonkurrenten fra Apple, der sidste år var igennem flere sager af lignende art.

Sådan gik det Apple

I alt fik Apple 37.000 klager og måtte slippe minimum 180 millioner kroner til vrede forældre samt love at fremskaffe kundernes samtykke til fremtidige handler, så børn ikke bare kan slippe afsted med at bruge hundredvis eller ligefrem tusindvis af kroner fra mor og fars kreditkort.

Også danske Apple-forbrugere har klaget over Apples in-app-køb, hvilket de har haft en vis succes med.

Derfor er det en nærliggende tanke, at også arrige danske forældre til børn med Android-telefoner og spenderbukserne på, vil gå til Forbrugerombudsmanden, hvis de har oplevet et stort in-app-forbrug fra børnenes side.

Børnenes forbrug har typisk fungeret ved, at når først forældrene har logget på enheden, så kan børnene bare handle ind i 15 minutter.

Det skete blandt andet for syvårige danske Karla, der købte tillægsydelser for mere end 10.000 kroner

Derfor er de europæiske forbrugerombudsmænd gået sammen for at kigge på blandt andet det 15 minutters købsvindue. Det kan du læse mere om her.

Læs også:

Apple tvunget til tilbagebetaling for børns app-køb

Vrede danske forældre vinder over Apple i flere app-slagsmål

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S