Rejsekortet på vej ud: Smart iPhone-system skal være Danmarks nye rejse-løsning

En ny banebrydende iOS-betalingsløsning skal efter lang tids problemer afløse det forhadte Rejsekort. "Verdens smarteste løsning, som længe har været oplagt," mener selskabet bag Rejsekortet.

Opdateret: Denne artikel er en aprilsnar!

Til efteråret er det slut med at være tvunget til at bøvle med det forhadte Rejsekort, der har været forfulgt af problemer siden begyndelsen med nedbrud, forsinkelser, fordyrelser og en indviklet betalings-struktur, som mange danskere har haft svært ved at forstå.

I stedet indfører Transportministeriet og Rejsekort A/S en iPhone-baseret løsning.

Danskere, der anvender offentlige transportmidler, skal derfor fra efteråret betale deres rejser via iPhone eller iPad.

'Verdens smarteste løsning'
Ministeriet har ifølge kontorchef i Rejsekort A/S, Verner Erik Jensen, længe haft kig på en række muligheder for at lade danskerne indløse billet via deres mobiltelefon.

Efter længere tids afsøgning af markedet er valget nu faldet på den fransk-producerede iOS-billet-app Ticket'n'Travel (TNT), hvis løsning fra udgangen af oktober afløser Rejsekortet.

Løsningen er leveret af det franske selskab Trompé et Trompé.

Verner Erik Jensen kalder TNT for 'verdens smarteste billet-løsning, der er perfekt til vores formål.'

iOS først - Android følger
I første omgang bliver TNT-løsningen imidlertid kun leveret til Apples iOS, der anvendes på iPhone og iPad.

Rejsekort A/S og Transportministeriet har nemlig i de seneste måneder gennemført en større måling i blandt andet det pendler-tunge Nordsjælland og de pendler-belastede områder uden for Århus og Odense.

Undersøgelsen har vist, at pendlerne især anvender iOS, og da det er dem, der ifølge Verner Erik Jensen 'lægger flest penge i kassen' er det ifølge ham "naturligt," at vægten i første omgang bliver lagt på dem.

Faktisk anvender knap 57 procent af pendlerne iOS, mens lidt over 24 procent 'kan forestille sig at skifte til iOS inden for de næste seks måneder."

Ifølge Rejsekort A/S kan det skyldes, at det især er studerende samt de mere trend- og modebevidste storby-typer, der i dag typisk anvender de offentlige transportmidler til pendling.

"Og det er jo netop dem - altså de studerende samt de storby-smarte hipster-mennesker - der især er glade for iPhone. Så der har vi nok forklaringen," siger Verner Erik Jensen.

Undersøgelsen viser desuden, at danskere, der typisk lader sig befordre i egen bil, er mere til Android. 61 procent af bil-pendlerne har i dag en Android-telefon.

"De har derfor i første omgang ikke vores interesse. Tallene gør, at vi i første omgang finder det forsvarligt at vente lidt med Android og lancere første version alene til iPhone," siger kontorchefen.

Ifølge ham vil Android-løsningen - der vil blive leveret til Android 4.4 - være klar senest tre måneder efter iPhone-lanceringen, mens en version til Windows Phone vil være klar yderligere et par måneder efter.

Der er ikke for tiden nogen planer om at lancere versioner til mindre udbredte styresystemer som eksempelvis diverse Linux-systemer til smartphone.

"Vi er jo nødt til at sætte en grænse. Jo mere kompleks løsningen er, jo større risiko for problemer er der. Og vi kan ikke lide problemer. Det må selv en bladsmører som dig vel kunne forstå," siger Verner Erik Jensen.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få overblikket: Her er Gartners vurdering af 16 førende CRM-leverandører
Den teknologiske udvikling skaber pt. en massiv omstilling inden for kundeservice. Samtidig muliggør teknologien også en konsolidering, som igen stiller nye krav til moderne CRM-systemer. Især kunstig intelligens og muligheden for digitale kanaler står højt på kundernes liste. I dette whitepaper kan du derfor læse om analysevirksomheden Gartners research af 16 leverandører inden for CRM og dermed få et overblik over det stadigt mere komplekse landskab.