Det sker, når organisationen, hierakierne og arbejdsgangene knopskyder og bliver mere komplekse.
Det betyder ofte, at ideer og den skarpe inspiration og innovationen skal presses igennem alle mulige processer og arbejdsgange og godkendelser og chef-lag, før den (måske) kan blive udmøntet i noget, som man kan bruge til noget.
Det er en regulær trussel mod mange af de klassiske virksomheder, der er nødt til at begynde at tænke i mere digitale baner, hvis de vil klare sig i den mere og mere digitale virkelighed, hvor små og digitalt innovative iværksætter-firmaer brager ud på markedet med fantastiske digitale ideer - bare se på Instagram, Twitter, Airbnb, bare for at nævne nogen.
Men sådan behøver det ikke at være.
I den seneste er mange store virksomheder nemlig for alvor begyndt at kigge på digital innovation i forsøget på at optimere processer og forandre hele deres tilgang til både markedet, partnere og kunder.
Du kan se et eksempel på en digital tilgang til en klassisk forretning her:
Konsulenthuset Accenture fremhæver i sin årlige såkaldte Technology Vision 2014 seks vigtige teknologi-trends, som større virksomheder med fordel kan have i baghovedet, hvis de vil i gang med at udvikle innovative digitale løsninger til virksomheden.
Accenture fremhæver selv supermarkedkæden Tesco som et eksempel på et firma, der målrettet har udviklet sig mod den digitale tidsalder med udviklingen af et stort mobil-orienteret net-supermarked.
Ifølge Accenture har Tescos ledelse gradvist eksperimenteret med sociale medier, mobil, cloud og analyseværktøjer til selskabets folk har mestret dem fuldstændigt. Det har udmøntet sig i selskabets online-løsning.
Her er de vigtigste digitale regler lige nu:
Artiklen fortsætter på næste side...