Artikel top billede

Titanfall: Det regner med kamprobotter

Spiludvikleren Respawn Entertainment forsøger at genopfinde 3D-shooteren med parkour og svært bevæbnede kamprobotter.

Med et hult drøn lander en Titan på slagmarken. Mudderet står i en sky omkring nedslagstedet, som piloten spæner frem fra sit skjul og springer ind i kamprobottens cockpit. Et kort sekund er verden sort, inden de mange systemer vækkes - menneske og maskine er klar til kamp.

Spiludviklerne fra Respawn Entertainment har de seneste par år høstet priser på spilmesser rundt om i verden, hver gang de har vist Titanfall frem - over 80 forskellige priser er det blevet til.

Samtidig er Titanfall blevet kørt i stilling som det første regulære kvalitetsspil til Microsofts Xbox One.

Forventningerne til spillet har således været meget store. Ikke mindst fordi folkene bag Respawn Entertainment har en fortid på den meget succesfulde Call of Duty-serie, og Titanfall derfor er blevet udråbt som spillet, der skal puste nyt liv i 3D-shooter-genren.
 
Velkendte spilmekanismer
Nu er det imidlertid det med et actionspil som Titanfall, at der skal være en hårfin balance mellem det meget velkendte og det nye.

Således vil spillere med erfaring fra blandt andet Call of Duty eller Battlefield hurtigt føle sig hjemme i Titanfall, uanset om de er til fods eller sidder i en kamprobot.

3D-shootere har et veletableret sprog for, hvordan styringen er skruet sammen, og hvilke bevægelser i fingrene der udløser hvilke mekanismer i spillet - et sprog som Titanfall også taler. Det er et sprog, som spiludviklerne heller ikke har det store ønske om at pille alverden ved - for hvorfor fikse noget, der fungerer.

Der er ofte noget meget konservativt over 3D-shootere, og hverken spiludgivere eller målgruppen synes parate til, at spillene foretager kvantespring i forhold til originalitet eller indhold.

Således heller ikke Titanfall, der skåret helt ind til benet blot kombinerer kamprobotter med parkour. Objektivt set to elementer der allerede har vist sig populære i actionspil.

Taktikken er vertikal

Når Titanfall så alligevel fremstår forfriskende, er det netop, fordi spiludviklerne fra Respawn Entertainment formår at kombinere kamprobotter og parkour overbevisende, med masser af indbygget tempo og krav til, at spillerne skal nytænke deres brug af spillets omgivelser.

I det rene rå slagsmål, hvor kamprobot og pilot står over for hinanden, er konfrontationen hurtigt overstået, og efterlader kun en smattet menneskemasse under robottens solide fødder.

Men piloten er udstyret med jetbælte, kan snildt hoppe et par etager i vejret og løbe langs murene - når spillerens mentale perspektiv flytter sig fra omgivelserne gadeniveau til det vertikale, åbner Titanfalls muligheder sig samtidig op.

Succesoplevelser i Títanfall hænger sammen med en varieret brug af sin kamprobot og så at bevæge sig ud på hustagene, mens robotten opererer overladt til sin kunstige intelligens. Banernes højdeforskelle skal indgå i spillerens taktiske overblik, de skal udnyttes til flankeringsmanøvrer, baghold og være en aktiv medspiller.

Plads til nybegyndere

Respawn Entertainment har erfaring nok til at vide, at et spil som Titanfall skal finde sin målgruppe blandt de spillere, der gerne vil i kamp mod andre spillere online. Historiefortællingen er derfor kun en skitse - et obligatorisk snøft, som fint kan ignoreres, så slåskampen kan komme i gang.

Som altid er der indlysende forskelle på de enkelte spilleres evner, men Titanfall er her fremragende til at favne også de spillere, der kun kigger forbi slagmarken en gang imellem.

Uanset hvor dygtig en spiller er, skal der nemlig nok blive lejlighed til at smadre omkring i en kamprobot og mulighed for at føle, at ens indsats i kampen gør en forskel.

Titanfall har måske ikke genopfundet 3D-shooteren - men de tonstunge kamprobotter har trampet så hårdt omkring, at spiloplevelsen er frisk, fornøjelig og ikke mindst hæsblæsende.

Du kan hente spillet her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere