Artikel top billede

IBM klar med spritny cloud-biks - har den overhovedet en chance?

Et nyt cloud-marked er dukket op i denne uge. IBM står bag butikken, og dansk analytiker peger på flere årsager til, at Big Blue får vind i sejlene med sin Cloud Marketplace.

En af it-verdenens helt tunge giganter, IBM, har lige slået dørene op for en ny cloud-markedsplads til erhvervslivet.

IBM's nye enterprise app store får navnet Cloud Marketplace.

Her kan erhvervskunderne hive flere tusinde cloud-programmer fra IBM og selskabets partnere ned fra hylderne, som er bygget på blandt andet open source-frameworket cloud foundry og Big Blues netværk af datacentre i hele verden.

12 milliarder-købet af Softlayer Technologies og den efterfølgende it-integration har været den sidste brik, der skulle falde på plads, før IBM nu kan tilbyde cloud-applikationer og serverressourcer under fællesbetegnelsen BlueMix.

Ud over IBM's egne produkter og services kan der købes tjenester hos flere IBM-partnere.

Ligesom i din egen app store

Forretningsmodellen i cloud-butikken er den samme, som det kendes fra mere mainstream-app-bikse som Apples App Store og Googles Play.

I Cloud Marketplace er det også IBM, der ejer infrastrukturen, står som sælgeren og tager en royalty fra sine partnere, når der sælges et af deres produkter for en måned eller mere ad gangen.

Indtil videre er det ikke kommet frem, hvor stort et hug IBM tager af kagen for at videresælge partnerprodukterne.

Med IBM-satsningen på at samle og sælge cloudprodukter under ét fælles brand kæmper Big Blue på den ene front mod gamle rivaler som Dell, HP og Oracle, som alle har cloudmarkeder på nettet.

Men også nyere spillere som Amazon, Salesforce og Rackspace bliver hårde konkurrenter, når IBM skal finde sig til rette med sin nye markedsplads.

God chance for succes

Alligevel giver research manager Anders Elbak fra IDC den mere end 100 år gamle it-virksomhed fra den amerikanske østkyst gode chancer for at spinde guld i skyen.

"Der er virkelig meget, der taler for, at IBM kan få succes, og det drejer sig først og fremmest om, at selskabet har et produktmix, der appellerer til mange," siger han og henviser til, at IBM kan sælge alt fra egne til partner-apps og over til storage-services fra sine datacentre.

"Alle kan efterhånden sælge storage-on-demand, og IBM kan så bare noget mere, hvor selskabet oven i købet kan tilbyde lokale ressourcer i blandt andet Danmark. Det er rigtig smart, når man eksempelvis kigger på EU-lovgivningen for, hvor data skal befinde sig," fortsætter IDC-analytikeren.

Skyen kommet for at blive

Anders Elbak peger på, at cloud-trenden efterhånden har vist sig så stabil, at han forventer, at store dele af it-salget i erhvervslivet bliver solgt igennem clouds i de kommende år.

"Her har IBM så både et godt brand og en solid pengetank til eventuelt at tage en priskrig. Jeg tror dog, at selskabet vil satse på at differentiere sig med sine produkter og services," lyder det.

IDC-analytikeren bider også mærke i, at IBM's store cloud-satsning kommer, ganske kort tid efter at virksomheden solgte sin serverdivision til Lenovo.

"Det viser alt andet lige, at IBM ikke sælger produkter i en blandet landhandel med servere og software, men at der nu satses på software og middleware, hvilket kunderne nok også får nemmere ved at forstå," siger Anders Elbak.

Lanceringen af Cloud Market er foregået på IBM-konferencen Impact 2014, der løber af stablen i den amerikanske by Las Vegas.

Læs også:
IBM udbygger vildt: Investerer milliarder i gigant-byggeri

IBM mister terræn - bankes af pinden som verdens næststørste softwarefirma




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere