TDC-konkurrent slår tilbage i mobilkapløbet - her er planen

Selv om TDC formentlig får Danmarks bedste 4G-netværk inden længe, frygter konkurrenten Telenor ikke for kundeflugt. For her er man klar til at trække helt nye våben frem.

Bedre netværk, større simplicitet og markant bedre kundeservice.

Det er de våben, som teleselskabet Telenor barsler med, når konkurrenten TDC i det kommende års tid for alvor skruer op for dækningen på 3G og 4G.

At TDC formentlig vinder 4G-kapløbet med den største dækningsgrad i det ganske land, betyder mindre, bedyrer Telenors netværksdirektør Richard Stigaard over for Computerworld.

Kaster håndklædet i 4G-ringen
Telenor-chefen påpeger, at i dag er 10-15 procent af selskabets kunder på 4G-netværk, som derfor bliver noget nedprioriteret trods 400 kommende Telenor-master med 800 Mhz til dækningen i de mere tyndt befolkede egne af Danmark.

"Vi er, hvor vores kunder er. Vi vil hellere fokusere på at lukke 3G-huller end at udbygge 4G helt vildt," siger han.

Telenors netværksdirektør er med andre ord klar på at kaste håndklædet i 4G-ringen, når TDC's kommende 4G-net står helt klar i starten af 2015.

"Vi går ikke så meget op i procenter for 4G-dækningen, da vi mener, at vores penge kan bruges på at give kunderne en bedre oplevelse på de terminaler, som de har i dag og ikke flere år ud i fremtiden," forklarer Richard Stigaard.

Glem teknologi-ræs
Her indskyder han, at TDC's store satsning på 800 Mhz-spektret til 4G-datadækning, som Telenor for øvrigt selv er i gang med at sætte op, har indbyggede styrker og svagheder.

Styrkerne går på, at 800 Mhz-masterne rækker langt, mens svagheden er, at der ikke er så meget kapacitet i de lave frekvenser.

"Så i stedet for at deltage i et teknologi-ræs vil vi meget hellere være med i et kundeservice- og service-ræs," lyder det fra Telenors netværksdirektør.

Telenor åbner derfor døgnbemandet kundeservice alle årets 365 dage og vil blandt andet løbende flytte kunder over på mere tidssvarende abonnementsordninger.

Ingen bekymringer om røvrenderi
Richard Stigaard er dog ikke nervøs for, at Telenor vil tabe kunder, selv om en konkurrent som TDC inden længe kan prale af et bedre og bredere netværk set med tekniske øjne.

"I dag har vi det bedste netværk, og nogle af de tiltag, som TDC har gang i, satte vi i søen for flere år siden. Som TDC-kunde ville jeg derfor nok føle mig en smule røvrendt i de seneste år, hvis jeg betalte mere for et produkt, som man i mange tilfælde kunne få langt billigere andre steder," siger han.

I den sammenhæng peger han på, at TDC traditionelt har været 'det sikre valg' i lighed med den status, som it-giganten IBM har opnået i manges øjne.

"Vi får selv flere master, mere spektrum, så der bliver ingen problemer med at servicere vores kunder," lyder fra Richard Stigaard.

Om Telenor så også kommer til at kaste håndklædet i ringen i forhold til storebroren TDC, må indtil videre stå hen i det uvisse.

Især efter at selskabet tidligere på året fik benchmarket sit netværk som landets bedste, hvilket du kan læse mere om her.

Læs også:
Danskerne brokker sig: Vores teleselskaber er elendige

Telenor i offensiv: Giver gratis data-simkort til alle

Så hurtigt bliver TDC's spritnye mobilnetværk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere






Premium
Coop ansætter ny digital direktør: Her er hans vigtigste opgave
Interview: Den danske supermarkedskoncern Coop skifter ud i topledelsen og ansætter Morten Viktor i en nyoprettet stilling som direktør for digital & e-commerce. "Min rolle bliver at få samlet hele det digitale kundemøde," fortæller han.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.