Artikel top billede

Data-analyser 2.0: Her er alle de nye muligheder

Helt nye muligheder for at indfange data og analysere dem bobler frem. Men det er ikke altid lige let for os at gribe de muligheder, it-værktøjerne giver.

"Lidt mere 66 procent af de mindre virksomheder melder, at de får en konkurrencemæssigt fordel ved brugen af big data og analytics."

Det siger Rebecca Shockley, Global Technology & Data Research Leader hos IBM Institute for Business Value.

Hun er it-gigantens ekspert inden for brugen af big data og henviser til en IBM-survey blandt omkring 1.000 respondenter.

Den viser, at omkring halvdelen af de mellemstore virksomheder i 2013 anvendte data og analytics til at forbedre deres business-performance.

"Vi har set mange cases, hvor små og mellemstore virksomheder er i stand til at udnytte de data, de allerede har, til at skabe ny indsigt og i nogle tilfælde også til at skabe nye, innovative produkter."

Måske din virksomhed også allerede hører til denne kategori - eller kan komme til at gøre det.

"Der er i virkeligheden ikke nogen definition af, hvad 'big' er. Når vi taler om big data, taler vi om data, der ikke kan indfanges, håndteres, behandles, analyseres og opbevares ved hjælp af de mere traditionelle systemer," forklarer amerikanske Rebecca Shockley til Computerworld.

Kan du komme med et eksempel på, hvad det kunne være?

"Mange organisationer har eksempelvis opsamlet transaktioner i årevis."

"Tidligere har de på grund af begrænsninger i regnekraften, udgiften til at opbevare data og de værktøjer, der var til rådighed, ofte kun været i stand til at lave grundlæggende forretnings-rapporter, men ikke i stand til at tage data og virkelig analysere dem for at opnå indsigt i eksempelvis mønstre i kundernes opførsel."

"Det kan du se i transaktionerne ved hjælp af nogle af de nye værktøjer, og det er det, der har ændret sig."

"Omkostningen ved at opbevare data og til at foretage den analyse er faldet, og mange af de nyere værktøjer er specifikt designet til at til at rykke matematikken om bagved, så forretningsbrugeren ikke er nødt til at forstå, hvordan man regner det ud, men i stedet kan begynde at udspørge data og trække indsigten ud af data."

Chefen skal turde bruge data

Rebecca Shockley forklarer, at der både er nogle teknologiske og organsatoriske ting, der skal på plads, hvis man ønsker at komme i gange med big data og fremtidens data-analyser.

"På teknologisiden er der nogle ting, du skal være i stand til: Du skal have integrerede data på tværs af organisationen. Dine finansielle data skal kunne kobles sammen med de produkter, der sælges, den person, der sælger dem, og den kunde, der køber - for at kunne forstå den transaktion fra start til slut."

Hun nævner et eksempel med en stor, amerikansk pizza-kæde, der allerede er godt i gang med big data.

"Så kan du begynde at se på den kundes køb og måske forstå, at denne her person køber en pizza hver tirsdag."

"Så du kan sikre dig, at han køber den pizza hos dig, måske ved at give en rabatkupon tirsdag eftermiddag," siger hun og tilføjer, at man også vil begynde at se mønstre i, hvilke sælgere, der klarer sig bedst, og hvordan og hvorfor de skaber gode resultater.

Men det hjælper ikke meget med nye it-værktøjer og integrerede data, hvis det organisatoriske og kulturelle ikke også følger med, tilføjer Rebecca Shockley fra IBM.

Her er vi på vej hen

Hun giver et bud på, hvad der vil ske med brugen af data i de kommende år.

"Forretningsledere vil blive langt mere fortrolige med at træffe beslutninger baseret på data. Lige nu har du stadig mange forretningsledere, der vil træffe beslutninger ud fra deres erfaring og deres instinkt."

"De skal stadig bruge deres erfaring, men de skal begynde at træffe beslutninger ud fra data - og det er et kulturelt skift, som er meget svært for mange organisationer."

Er der slet ingen begrænsninger ved de data-baserede beslutninger - data kan vel også tage fejl?

"Absolut. Vi siger ikke, at data er en ‘silver bullet' - vi ønsker at fokusere på være i stand til at se de mønstre, data kan vise os."

"Der kræves stadig et menneske, der forstår forretningen, og som kan tage den indsigt og bruge den til en handling, der vil få indflydelse på forretningens performance eller ændre adfærd."

"Vi eliminerer ikke mennesket."

Læs også:

Big data afmystificeret: Sådan kommer du igang

Big data: her er forklaringen på tidens sore it-trend

Her er fremtidens it-løsninger: Kan ændre dit firma

Her er Microsofts BI til Office 365: Sådan fungerer det

Sådan fungerer Hadoop - det mest hypede open source-værktøj lige nu

Dansk top-chef: Derfor er open source godt til big data




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere