Skuffet toppolitiker efter nyt it-nedbrud: Træls og irriterende

Den politiske boss i Region Midtjylland er ved at være godt træt af nedbrud på nedbrud. Alligevel maner han til besindighed og peger på, at regionen er på rette vej.

Artikel top billede

Regionsrådsformand Bent Hansen (S) fra Region Midtjylland er på ingen måde imponeret over, at hospitalerne i Midtjylland gentagne gange inden for det seneste år har oplevet EPJ-nedbrud.

I sidste uge var den gal igen, mens regionen måtte trækkes med tre større nedbrud sidste år, hvilket blandt andet var medvirkende til, at regionens it-direktør stoppede for et halvt års tid siden.

"Vi ved, der er nogle udfordringer, og det forsøger vi at tage hånd om på bedst mulige måde lige nu," siger Bent Hansen til Computerworld, der fanger regionsrådsformanden over en mobiltelefon.

Bent Hansen, vil dette nye nedbrud oven på flere it-koks sidste år få konsekvenser for jeres leverandør, for regionens medarbejdere eller måden I arbejder på?

"Vi har allerede truffet beslutning om at foretage nødvendige ændringer med at ansætte en ny it-direktør og outsource dele af vores drift, og det er vores vej frem. Det nye nedbrud er selvfølgelig både træls og irriterende, men vi kan ikke ændre kurs nu."

Outsourcer store dele af it-driften

Den outsourcing, som Bent Hansen hentyder til, drejer sig om en outsourcing-strategi af større dele af it-driften, som regionen arbejder sammen med revisions- og rådgivningshuset Deloitte om at udfærdige.

Det vil i givet fald ikke kun dreje sig om EPJ-driften, der muligvis skal sendes ud i hænderne på private virksomheder.

Også andre og for offentligheden indtil videre ukendte it-områder skal formentlig inden længe afvikles uden for Region Midtjyllands egen it-afdeling.

"Vi skal selvfølgelig have mere styr på vores helt store systemer, og vi investerer også i år millioner af kroner på driftssikkerhed og driftsstabilitet via outsourcing," har regionens sundhedsdirektør Ole Thomsen tidligere fortalt Computerworld.

Derfor får regionens kommende it-direktør også en del at se til, når han den 1. juni sætter sig klar til at overtage posten, efter at regionen har været uden it-direktør i et halvt års tid.

Læs også:
 

Region efter stort it-nedbrud: Vi har været for upræcise

Kom et år for sent i gang: Dansk region får million-regning for gamle XP-maskiner

Annonceindlæg fra Bluecircle

Partiklerne ingen taler om: Den oversete risiko i datacentre og serverrum

Støv, fibre og metalliske partikler kan påvirke både uptime, levetid og driftssikkerhed. Derfor arbejder flere datacentre systematisk med contamination control.

Navnenyt fra it-Danmark

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse