Telegigant smider 264 milliarder kroner på bordet for satellit-firma

En storhandel er på vej i det amerikanske tv- og satellit-marked. Læs her, hvad AT&T er klar til at smide over en kvart billion kroner for.

Artikel top billede

Den amerikanske telegigant AT&T har sat tænderne i tv-selskabet DirecTV's satellit-afdeling, og teleselskabet står angiveligt klar med 264 milliarder kroner for herlighederne.

Betalingen vil formentlig foregå i en blanding af aktier og kontanter, efter at de to selskabers bestyrelser har godkendt handlen.

Det skriver BBC.

Får 40 millioner tv-kunder

Den store handel kan dog endnu nå at blive forpurret, hvis enten DirecTV's aktionærer kaster en kæp i hjulet, eller det amerikanske justitsministerium og føderale kommunikationskommission forhindrer handlen af juridiske og konkurrencemæssige årsager.

Begge selskaber er dog fortrøstningsfulde omkring, at den store handel bliver en realitet inden for det næste år.

Ved at flette fingre opnår AT&T som USA's største teleselskab muligheder for alskens handler med tv, internet og salg af video til eksempelvis flyselskaber og så naturligvis adgang til 40 millioner af DirecTV's digitale tv-kunder i USA og Latinamerika.

Hvis/når opkøbet går igennem, har AT&T adgang til 70 millioner amerikaneres hjem.

Har været bremset før

At AT&T bare lige svinger sit American Express-kort og betaler resten i aktier er dog ingen garanti for, at selskabet rent faktisk også får, hvad det betaler for. 

For i 2011 gik en større handel med Deutsche Telekom i vasken, da AT&T forsøgte at opkøbe tyskernes mobiloperatør T-Mobile for godt 200 milliarder kroner. 

Dengang lød forklaringen fra AT&T, at det var regeringens mange krav til handlen, der i sidste omgang forpurrede aftalen mellem de to tele-giganter. 

Læs også:
AT&T køber tysk-ejede T-Mobile

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S