Telegigant smider 264 milliarder kroner på bordet for satellit-firma

En storhandel er på vej i det amerikanske tv- og satellit-marked. Læs her, hvad AT&T er klar til at smide over en kvart billion kroner for.

Artikel top billede

Den amerikanske telegigant AT&T har sat tænderne i tv-selskabet DirecTV's satellit-afdeling, og teleselskabet står angiveligt klar med 264 milliarder kroner for herlighederne.

Betalingen vil formentlig foregå i en blanding af aktier og kontanter, efter at de to selskabers bestyrelser har godkendt handlen.

Det skriver BBC.

Får 40 millioner tv-kunder

Den store handel kan dog endnu nå at blive forpurret, hvis enten DirecTV's aktionærer kaster en kæp i hjulet, eller det amerikanske justitsministerium og føderale kommunikationskommission forhindrer handlen af juridiske og konkurrencemæssige årsager.

Begge selskaber er dog fortrøstningsfulde omkring, at den store handel bliver en realitet inden for det næste år.

Ved at flette fingre opnår AT&T som USA's største teleselskab muligheder for alskens handler med tv, internet og salg af video til eksempelvis flyselskaber og så naturligvis adgang til 40 millioner af DirecTV's digitale tv-kunder i USA og Latinamerika.

Hvis/når opkøbet går igennem, har AT&T adgang til 70 millioner amerikaneres hjem.

Har været bremset før

At AT&T bare lige svinger sit American Express-kort og betaler resten i aktier er dog ingen garanti for, at selskabet rent faktisk også får, hvad det betaler for. 

For i 2011 gik en større handel med Deutsche Telekom i vasken, da AT&T forsøgte at opkøbe tyskernes mobiloperatør T-Mobile for godt 200 milliarder kroner. 

Dengang lød forklaringen fra AT&T, at det var regeringens mange krav til handlen, der i sidste omgang forpurrede aftalen mellem de to tele-giganter. 

Læs også:
AT&T køber tysk-ejede T-Mobile

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S