Rygte: Facebook på trapperne med Snapchat-rival

Den hyperpopulære Snapchat-app får i følge rygtestrømmen snart en konkurrent fra den sociale mediegigant Facebook. Se her, hvad du kan forvente.

Artikel top billede

Facebook forsøgte tilbage i efteråret at købe sin konkurrent Snapchat for over 16 milliarder kroner, hvilket ikke lykkedes. 

Nu slår Facebook så tilbage med sin egen version af fotodelings-chatten, hvor billeder og video-filer forsvinder fra skærmen efter få sekunder.

Navnet på den kommende billeddelingsservice fra Facebook lyder indtil videre Slingshot.

Det skriver The Financial Times.

Servicen er klar, men...

Ifølge avisen er udviklingen af den kommende Slingshot med en hurtig motor og enkel brugergrænseflade allerede så langt fremme, at Facebook kan lancere chatten i denne måned.

Samme kilde siger dog, at det endnu er usikkert, om Facebook også vil bruge markedsføringskroner og lancere produktet vidt og bredt.

For Facebook har tidligere forsøgt sig med en Snapchat-rival, Poke, for at tage kampen op mod konkurrenten og samtidig sprede sig væk fra Facebooks samlede platform og ind på markedet for stand alone-apps.

Har fejlet før

Den satsning fejlede dog, og Poke er blevet fjernet fra diverse app-stores i denne måned.

Samtidig er det endnu uvist, hvordan Facebook for alvor skal få vind i en anden stor app-investering i form af WhatsApp-opkøbet til 100 milliarder kroner.

I mellemtiden har Snapchat opgraderet sin service, så man nu også blandt andet kan foretage video-opkald, som man kender det fra Skype.

Facebook har i dag over en milliard brugere, mens Snapchat ikke ønsker at oplyse om sin brugerskare.

Til gengæld fortæller Snapchat, at der er omkring 400 millioner daglige foto- og videouploads, hvilket matcher det samlede antal daglige antal Facebook- og Instagram-uploads.

Læs også: 
Populær chat-app gør klar til krig mod WhatsApp og Facebook

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S