Myndighed mangler 2,2 millioner it-tilmeldinger: Ingen grund til panik

Op mod 15.000 danskere skal melde sig til kæmpe offentlig it-løsning hver eneste dag frem til efteråret, hvis deadline skal holdes. Alligevel er der ingen grund til panik, mener styrelsen bag løsningen

Artikel top billede

Et sted mellem 14.000 og 15.000 danskere skal dagligt tilmelde sig Digital post hver dag frem til november.

Sådan lyder de barske krav, hvis Digitaliseringsstyrelsen skal nå i mål med at få flyttet stort set alle 4,7 millioner danskere over 15 år over på Digital post-løsningen inden 1. november.

Så hurtigt går tilmeldingen langt fra i dag, og med sidste års febrilske kapløb med tiden om at få virksomhederne ind på Digital post in mente kunne man forvente en smule panik i sommervarmen hos Digitaliseringsstyrelsen i København.

Men her tager man situationen ganske køligt.

For modsat Digital post til virksomheder har de fleste borgere allerede NemID, og selve tilmeldingen til Digital post fra det offentlige kan ske på få sekunder ved at klikke nogle flueben af i enten deres eBoks-konto eller på Borger.dk.

"Det er egentlig ikke så slemt, fordi fire millioner har en eBoks-konto og 4,2 millioner har NemID. Så mange borgere er så at sige allerede nede i systemerne og vant til digitaliseringen," fortæller kontorchef Lone Berglykke fra Digitaliseringsstyrelsen.

Derfor skal vi nok nå det

I dag er cirka 1,8 millioner borgere tilmeldt Digital post, hvilket giver et efterslæb på knap tre millioner, der mangler tilmeldingen.

Samtidig budgetterer styrelsen med et sted mellem 500.000 og 900.000 fritagelser fra løsningen på grund af eksempelvis handicap.

Det lander den resterende del på groft regnet 2,2 millioner danskere, der ikke har tilmeldt sig ordningen endnu.

"Uanset hvad får alle, der ikke er fritaget, automatisk oprettet en Digital post-konto fra den 1. november. Vores mål er ikke, at alle danskere skal være tilmeldt, men at alle danskere fra 1. november skal være bekendte med den digitale postkasse," forklarer Lone Berglykke.

Hun tilføjer, at der kommer et popup-vindue på eBoks, hvor man kan tilmelde sig på få sekunder, mens der også vil køre kampagner i løbet af efteråret.

"Jo før folk tilmelder sig, jo bedre," lyder opfordringen.

Fritaget på dit glatte ansigt

For borgernes vedkommende er fritagelseskravene til Digital Post samtidig noget mere lempelige sammenlignet med virksomhedernes ditto, hvilket kan presse det endelige antal tilmeldte betragteligt nedad.

Ved fritagelsen skriver en borger under på en tro og love-erklæring om rigtigheden i fritagelsen, og så får man papirbreve fra offentlige myndigheder i den gammeldags postkasse som hidtil.

Det bliver ikke testet, hvorvidt en borger reelt også bør fritages eller ej.

Hvis du ikke er blevet fritaget og ikke åbner din digitale post, vil du første gang få et papirbrev fra det offentlige om, at der er post til dig i den digitale postkasse.

Ligeledes kan du blive adviseret om Digital post i din normale email-indbakke, hvis du opgiver din mail-adresse. 

Sideløbende med at få danskerne gjort bekendte med Digital post er Digitaliseringsstyrelsen i gang med at forberede udbuddet til den næste generation af Digital post, som du kan læse mere om her

Læs også: 
Ups: Myndigheder har syltet digital post i flere år

3,3 millioner danskere skal med: Vil gigantisk it-projekt kunne lykkes?

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil