Ups: Myndigheder har syltet digital post i flere år

Det offentlige Danmark skulle have været klar til at modtage og besvare digital post for flere år siden, men sådan er virkeligheden bare ikke. Læs forklaringen på smøleriet her.

Artikel top billede

"Det er ikke i orden."

Sådan opsummerer kontorchef Lone Berglykke fra Digitaliseringsstyrelsen situationen omkring de mange myndigheder, der slet ikke svarer på digital post ganske få måneder inden premieren på indførelsen af den nye tvangspost til 651.000 virksomheder.

"Borgere og virksomheder har jo en forventning om, at der bliver svaret, og modtagelse og svar af digital post skulle jo reelt have været klart i 2010," erkender hun og henviser til indførelsen af en række krav omkring modtagelse og besvarelse af post i forbindelse med eDag3.

Lone Berglykke fortæller, at et forskningsprojekt fra Roskilde og Aalborg Universitet har været med til at give udviklingen et gevaldigt skub fremad.

Forskningsprojektet har tydeliggjort, at halvdelen af kommunerne og de fleste styrelser ikke svarer på digital post, selvom de altså reelt skulle have været klar 1. november for tre år siden.

"Mange faktorer spiller ind med hensyn til forsinkelserne, men en af hovedforklaringerne ligger i, at der har været stort fokus på omskiftningsprocessen med at kunne afsende digital post," lyder det fra kontorchefen hos Digitaliseringsstyrelsens Kontor for udvikling og it-infrastruktur

Myndigheder når det ikke

For at indhente det forsømte har Digitaliseringsstyrelsen i slutningen af august udsendt et klarmeldingsskema til alle kommuner, regioner, styrelser og statslige departementer med henblik på at få et overblik over den nuværende status for implementeringen af digital post.

"Indførelsen af digital post er en kæmpe omstillingsproces"

Styrelsen har fastsat deadline for tilbagemeldinger fra myndighederne - og dermed mulighed for at få skabt et reelt øjebliksbillede omkring den noget tumultariske implementering af digital post - til midten af september.

Herefter skal et styregruppemøde for hele den store digitaliseringsstrategi i slutningen af oktober være med til at lægge pres på at få de sidste myndigheder gjort klar til den nye digitale virkelighed i den offentlige sektor.

Realistisk set er det dog ikke alle myndigheder, der når at blive klar til premieren om halvanden måneds tid.

"Indførelsen af digital post er en kæmpe omstillingsproces, ikke bare for borgere og virksomheder, men også for myndighederne," forklarer Lone Berglykke.

Prisen for at være frontløber 
"Vi har valgt at være digitale frontløbere på verdensplan og tage nogle chancer, og så må vi også tage med, at alt ikke kører på skinner med det samme," fortsætter hun og understreger, at det ville være naivt at sætte en dato for, hvornår digital post er på plads alle steder.

"Derfor kan jeg heller ikke garantere, at alle myndigheder er klar den 1. november," lyder meldingen.

Hun understreger, at selvom den næste tid bliver meget hektisk med digital post som en topprioritet hos Digitaliseringsstyrelsen, så bliver der næppe tale om katastrofale tilstande.

"Lur mig, om ikke de myndigheder, der inden længe får sure borgere og virksomheder i røret, meget snart retter ind og bliver klar."

Læs også:
Myndighed: Hvad mener du egentlig med digital post?

Kommuner og staten svarer ikke på danskernes mail: Så slemt står det til

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job