Kæmpefusion: Gigantisk dansk fiberselskab ser dagens lys

To af Danmarks store fiberselskaber fusionerer. Ud kommer et kæmpeselskab med 70.000 danske fiberkunder.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danmarks største selskab inden for fiberbredbånd ser dagens lys, når østjyske NRGi og vest-sjællandske Seas-NVE i dag fusionerer, skriver Børsen.

Det nye sammenlagt selskab kommer til at hedde Fibia. Det får adresse i Seas-NVE's nuværende hovedkvarter i Svinninge på Sjælland.

NRGi skyder fibernet for en milliard kroner i det nye selskab, mens Seas-NVE skyder fibernet for to milliarder kroner ind.

SEAS-NVE kommer til at eje 65,5 procent af aktierne i første omgang, men parterne er åbne for flere fusioner.

"Vi byder andre velkommen i fusionen, og det er mit klare mål, at vi er en håndfuld selskaber i Fibia inden for et år. Allerede nu har vi samtaler med andre selskaber," siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør i Seas-NVE og kommende bestyrelsesformand i Fibia.

Ifølge parterne, der har forhandlet om fusionen i et år, er det klare mål at reducere omkostningerne, hæve indtjeningen samt at skabe ny vækst.

Stort selskab

Med sammenlægningen af de to selskabers fiberforretning opstår et fiberselskab med 70.000 kunder, 260 ansatte samt en årlig omsætning på omkring 300 millioner kroner, skriver Børsen.

Energibranchens fiber-eventyr har gennem årene kostet dem dyrt.

Både Seas-NVE og NRGi har tidligere nedskrevet deres fiber-investeringer med meget store beløb og altså dermed vinket farvel til store dele af deres milliard-investeringer.

Det kan du læse mere om her: Elselskaber taber milliarder på fiber.

En af hovedkonkurrenterne bliver nu TDC.

Her siger topchef Carsten Dilling til Børsen, at en konsolidering af de to selskabers fiber-netværk bør kunne føre til en bedre udnyttelse af netværket.

På den anden side får man 'ikke nødvendigvis noget ud af, at to syge går i seng sammen," siger han til avisen.

Også andre har tidligere rumlet med planer om at konsolidere sig på det danske fibermarked.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S