Elselskaber taber milliarder på fiber

Flere elselskaber har nedskrevet deres fiber-investering med milliard-beløb.

Hvor godt går det egentlig med elselskabernes udrulning af fiber?

Svaret kommer lidt an på, hvem man spørger, og hvilke tal, man kigger på.

Det sjællandske elselskab SEAS-NVE måtte forleden fortælle, at man har nedskrevet investeringen i fiberkabler med en halv milliard kroner. Dermed er næsten halvdelen af den samlede investering i fibereventyret på 1,2 milliarder kroner altså tabt.

Østjyske NRGi måtte næsten samtidigt fortælle, at selskabets fiber-afdeling nedskrives med en kvart milliard kroner. Sidste år nedskrev SE i sønderjylland fiberforretningen med en halv milliard kroner. 

Nedskrivning betyder, at pengene reelt er tabt.

Dermed bliver fibereventyret dyrere for elselskaberne. Men det gør dog ikke nødvendigvis fiber til en dårlig forretning for elselskaberne i det lange løb (se artiklen "Elselskab tjener bedre på fiber end på el").

Elselskabernes fælles fiberfirma Waoo siger i en nylig pressemeddelelse, at fiberudrulningen generelt går strygende.

I alt var der ifølge pressemeddelelsen 155.052 private fiberinternetkunder ved udgangen af 2010 og 30.250 private kunder i antenneforeninger. Sidstnævnte skyldes dog tilkøbet af Dansk Bredbånd i sommeren 2010.

Sjovt nok fortalte elselskaberne for et år siden, at de tilsammen har 150.000 kunder.

Tallene viser dog ikke, at der kun er kommet 5000 nye fiberkunder til på et helt år. Waoo har nemlig også skilt sig af med kunder: I december solgte man kunderne fra Smile Content og Dansk Bredbaand i hovedstadsområdet til TDC. Hvor mange kunder det specifikt drejede sig blev ikke oplyst.

”Waoo! blev lanceret med stor succes den sjette september sidste år, og siden da er antallet af nye fiberkunder vækstet med omtrent 20.000 husstande,” siger Waoo's direktør Anders Christjansen i april-pressemeddelelsen, som selskabet af en eller anden grund ikke ønskede at sende til ComON.

Hos SEAS NVE- lyder meldingen, at selskabet fortsat satser på fiber:

”Vi er meget faste i troen på fibernettet, og det bliver vi bekræftet i af kunderne. I årets første kvartal har vi oplevet en vækst på 23 procent af nye kunder,” siger selskabets fiberdirektør Claus Ø. Olsen i en erklæring sendt til ComON.

Efter NRGIs nedskrivning skrev Århus Stiftidende forleden, at selskabernes fibersats ligner en død sild. Det fik Søren Egge Rasmussen, bestyrelsesformand i NRGi, til i et modsvar at konstatere, at "Uden fiber er Danmark en død sild".

Læses lige nu

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse