App-udvikler: Derfor skal vi have adgang til data på din smartphone

Når du henter en app, skal den typisk have adgang til en masse data og funktioner på din telefon. Få her forklaringen på, hvorfor data- og funktionsdelingen er så vigtig i årets Roskilde Festival-app.

Artikel top billede

Roskilde Festival er på banen med sin spritnye app, der i lighed med mange andre apps kræver adgang til en masse data og funktionalitet på din smartphone.

Blandt andet kræver Roskilde Festival-app'en årgang 2014 adgang til din online-identitet, dine billeder, dit kamera, enheds-id og opkaldsoplysninger.

Esben Christensen fra den canadiske app-leverandør Greencopper, der står bag årets Roskilde Festival-app, fortæller her, hvorfor det er nødvendigt at give app'en adgang til disse data og funktioner.

"Hvis du eksempelvis skal dele dit Roskilde-program eller dit favoritband på sociale medier, skal app'en have adgang til blandt andet din Facebook- eller din Twitter-profil, så du kan dele disse steder," forklarer Esben Christensen, der er skandinavisk chef for Greencopper.

Indsamler alle data

Han fortæller, at app'ens adgang til billeder skyldes, at du kan dele billeder i app'en. Derudover er det muligt at tage billeder igennem app'en, som derfor skal have adgang til dit kamera.

At det lille smartphone-program derudover ønsker dit enheds-id og dine opkaldsoplysninger begrunder Esben Christensen på følgende måde:

"Vi indsamler generel data om forbruget i app'en, som for eksempel, hvor mange gange den er blevet åbnet, og til dette har vi brug for at indsamle enheds-id'et."

"Alle data behandles dog anonymt og gemmes ingen steder," tilføjer han. 

Brugen af Roskilde Festival-app'ens delte dataadgange og funktioner kan der også hurtigt blive brug for, hvis du skal have det optimale ud af app'en på Dyrskuepladsen i Roskilde.

Skattejagt med ny teknologi

For i midten af denne uge bliver app'en opdateret med de sidste funktioner som kort over området og så et forsøg med Apples lokationsteknologi iBeacon, der så dagens lys med iOS 7, og som på festivalen kan afprøves med en nyere iPhone (minimum iPhone 4). 

IBeacon-teknologien gør det muligt for festivalen at sende lokationsbestemte beskeder ud til app-brugerne i forskellige områder af festivalen, hvor der er opstillet iBeacon-sendere.

Det sker eksempelvis i Dream City- og i Art City-områderne, hvor en bluetooth-aktiveret iPhone med minimum iOS 7 kan detekteres inden for 50 meter.

"Når du går ind i en zone med iBeacon-sendere, vil du eksempelvis få en besked via app'en med opfordring om at tage et billede og uploade det til et stort brugergalleri," forklarer Esben Christensen, som et eksempel på, hvor app'en gør aktivt brug af både din telefons bluetooth-funktion, kamera og billedgalleri.

Rent praktisk bruger festivalen iBeacon-teknologien og funktionsdelingen til at skabe brugergenereret indhold fra forskellige områder af festivalen i en slags skattejagt.

Sådan bruges datadeling til bedre musikoplevelser

Her er skattejagt-ideen, at hvis man sender billeder fra alle syv city-zoner, så vinder man en præmie af festivalen.

Få tilbud på mobil

Esben Christensen fortæller, at selv om iBeacon-teknologien er ret ny, bliver den blandt andet brugt på amerikanske baseball-stadions.

Her bliver din tilstedeværelse automatisk detekteret via iBeacon-sendere ved indgangen, hvorefter din digitale billet automatisk bliver skudt frem forrest i din telefon.

Det forventes også, at iBeacon kan blive stort i fysiske butikker og indkøbscentre, som du har apps til.

"Forestil dig, at du går ind i en Fakta-butik, hvor du blandt andet ofte køber økologiske æbler. Ved hjælp af iBeacon-teknologien ved butikken, at du er til stede, og derefter kan du få pushet beskeder ud omkring tilbud på økologiske æbler," forklarer Esben Christensen.

Funktioner med fuld musik

Ud over det specifikke ønske om at inkorporere iBeacon-teknologien har festivalen også bestemt sig for at vægte musikken højere end nogensinde i den nye Roskilde Festival-app.

Det sker blandt andet med integrerede API'er til musikafspilning fra både Spotify og Soundcloud.

"Der er i år en dybere musikintegration, så du eksempelvis kan logge ind med din Spotify-konto i selve app'en og høre musik fra din egen Spotify-konto i app'ens afspiller," siger Esben Christensen.

Han fremhæver også en snedig forslags-funktion til dit koncertprogram. Her bliver der brugt API'er mod både Facebook og LastFM, så du kan finde koncerter, der minder om dine favoritmusikkere.

Forslags-funktionen til dit musikprogram går kort og godt ud på, at app'en gennempløjer alle dine Facebook-likede musikere.

Derefter bliver disse musikere afprøvet i LastFM's funktion med at finde lignende kunstnere, og til sidst bliver denne liste over 'musik, der minder om dine favoritter' holdt op imod det aktuelle koncertprogram på Roskilde Festival.

"Hvis du eksempelvis har liket Bruce Springsteen på Facebook, kan app'en i sidste ende måske foreslå, at du så går til Rolling Stones-koncerten, fordi det minder lidt om Bruce Springsteen," siger Esben Christensen fra app-leverandøren Greencopper, som har specialiseret sig i at levere apps til over 200 festivaler i hele verden.

Kan overleve i presset netværk

Han forklarer, at hvis Roskilde Festivals netværk bliver presset, vil app'en også virke offline med programmer og deslige, når du først har startet den op en gang.

"Det er dog klart, at integrationer til andre services ikke virker, hvis netværket knaser," lyder det fra Esben Christensen.

Ud over Greencoppers bidrag til den tekniske indmad i årets Roskilde Festival-app er det lille smartphone-program designet af det københavnske bureau Ajukrezi.

Læs også: 
Klar besked: Sådan kan apps indsamle data om dig

Opsang til app-udviklerne: Stop så med at gøre dette

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car