Klar besked: Sådan kan apps indsamle data om dig

Apps på smartphones og tablets indsamler data om dig og din device i stor stil. Her kan du se, hvordan dataindsamlingen kan foregå.

Artikel top billede

En Forresters-analytiker kom tidligere på ugen med lidt af en opsang til app-udviklerne, der ifølge analytikeren nærmest selv beder om at blive underlagt regulering, når de lader deres apps opsamle en væld af informationer fra brugernes devices - og ofte uden at brugerne ved af det.

"Og her taler vi ikke bare en enheds-data (OS og version, sprog, serienummer, lokation, tider, accelerometer data og så videre); nogle apps sender også personlig information, inklusiv indhold fra adressebogen, uden at brugeren er klar over det," skriver Marta Benneth fra Forrester.

"... jeg vil argumentere for, at det er bedre at finde frem til en konsensus-præget og transparent måde at adressere denne type data-indsamling på, end det er at risikere, at der bliver slået ned regulatorisk."

Men for en app-udvikler kan det godt være svært at finde ud af, hvor grænsen så helt præcis bør på.

For opsamlingen af data tjener jo også et formål: eksempelvis at kunne gøre app'en lettere at bruge, når den kender brugerens fysiske placering.

Data kan misbruges

Et sted, man kan søge svar på dilemmaet, er hos GSM Association (GSMA), der organiserer teleselskaberne og andre virksomheder i telebranchen.

GSMA har udgivet guidelines til, hvordan man udvikler apps, der ikke bryder med grundlæggende privacy-principper.

GSMA peger på, at der over de seneste år er blevet skabt et meget dynamisk, mobilt økosystem med innovative applikationer og services.

"Meget af dette afhænger af real-tids-adgang og brug af personlig information, der ofte overføres globalt imellem applikationer, enheder og virksomheder."

"Mens disse muligheder er en drivkraft for innovative forretningsmodeller og personaliseringen af applikationer og services, så kan det også anvendes til ondsindet og skjult adgang til brugerens personlige information."

Sådan lyder anbefalingerne

Med udgangspunkt i det dilemma kommer GSMA i den 32 siders lange rapport med en række anbefalinger til, hvordan brugerne kan hjælpes ved en høj grad af åbenhed. De skal blandt andet have svar på:

- Hvem indsamler og anvender deres personlige information?

- Hvorfor anvendes personlig information?

- Hvilke personlige informationer bliver delt og med hvem og af hvilke grunde?

"Brugerne skal have nok informationer til at kunne foretage et kvalificeret valg om, hvorvidt de ønsker at bruge en applikation og konsekvenserne af at gøre det," skriver GSMA.

Tre klare anbefalinger

Kort fortalt mener GSMA, at man som udvikler skal:

"Være transparent: Fortæl brugerne, hvem du er, hvilke personlige informationer, du kræver, hvad du vil gøre med dem, og hvem du har tænkt dig at dele det med (og hvorfor!) - men lad være med at overdænge dem med advarsler."

"Hjælp brugerne med at håndtere deres privacy: Gør dem opmærksomme på en applikations standard-indstillinger for privacy."

"Gør det let for brugerne at forstå valg og mekanismer til at styre deres privacy: Gør det let, ikke svært - det vil de kunne lide dig for."

Du kan i GSMA-retningslinjerne læse, hvordan du helt konkret skal implementere og informere om eksempelvis brugen af lokations-data, data til reklamer og data til sociale netværk.

Se dokumentet på 32 sider her.

Læs også:

Opsang til app-udviklerne: Stop så med at gøre dette

Her er app-udviklernes foretrukne platforme

Sådan tjener du penge på trods af hård konkurrence

Kæmpe overblik: Her er den store mobil-krig i 2014

Disse apps kan virksomheden (måske) ikke leve uden

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S