Sådan begrænser du brugen af e-mail - og udnytter nye teknologier

E-mailen er stadig voldsomt populær i mange virksomheder - også selv om der i dag findes en stribe andre løsninger til kommunikation og samarbejde.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

E-mailen er stadig det primære redskab til kommunikation på arbejdspladserne.

Også selv om den på mange måder ikke altid er den mest optimale løsning, når der skal udveksles ideer og samarbejdes om konkrete projekter.

For i dag har man i mange virksomheder adgang til en lang række teknologier og løsninger, der netop kan understøtte samarbejdet i organisationen - og som derfor i princippet burde tage noget af presset fra e-mail-indbakken.

"Et udvalg af applikationer er i dag tilgængelige for at kunne supplere e-mail-funktionaliteten. De giver mulighed for at udføre nøgle-aktiviteter for brugerne, der tidligere kun blev udført med email," skriver IDC-rådgiver Ajay Gavagal i en analyse af brugen af e-mails i virksomhederne.

"Fra et rent teknologi-perspektiv kan vi se, at team-samarbejde, fil-synkronisering og -deling, sociale netværk (news feeds & aktivitetsstrømme) og til en vis grad innovation management alle er blevet kernefunktioner i forretningen og er rykket over i separate applikationer uden for e-mailen."

"Nogle af disse funktioner eksisterer stadig i e-mail i dag, men de har givet plads til en anden løsning med mere komplette funktioner," skriver Ajay Gavagal fra IDC.

Vi holder fast i emailen

Den store udfordring er, at selv om alle teknologierne og løsningerne findes, er det ikke bare sådan lige at få medarbejdenre til at anvende dem - og på en effektiv måde.

E-mailen trækker stadig i os, måske fordi vi kender den så godt og er helt fortrolige med den?

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger 28 procent af arbejdstiden på e-mails.

Eksperter har også fremhævet, at det ikke løser ret meget i sig selv, at man investerer i nye smarte it-løsninger, der skal kunne supplere eller afløse e-mailen.

Der skal mere til at ændre vores gamle vaner og føde nye, intelligente måder at arbejde på.   

Flere virksomheder har forsøgt at begrænse brugen af e-mails for netop at øge medarbejder-produktiviteten - læs om erfaringerne med det her.

IDC's Ajay Gavagal har i sin analyse nogle råd til, hvordan man rykker mere og mere af kommunikationen og samarbejdet i virksomheden over på de nye platforme.

Sådan kan du udnytte de nye teknologier

IDC's Ajay Gavagal har blandt andet disse anbefalinger: 

"Hjælp brugerne med at være produktive. De nye applikationer muliggør en anden form måde at arbejde på, hvor kommunikationen er mere uformel, hurtigere, mere i real-tid og mindre hierarkisk," skriver han.

En konkret anbefaling er, at man skal indse, at der fremover vil være mange forskellige kanaler, som kan benyttes i det daglige arbejde. Jo før vi indser det, jo bedre forberedt er vi på at kunne samarbejde via de nye kanaler, skriver han.

Et andet råd går på, at man skal blive bedre til at evaluere de værktøjer, der er i spil - og brugerne skal have noget at skulle have sagt i udvælgelsen.

IDC-rådgiveren mener også, at man skal fokusere på, at de nye værktøjer kan forbedre individets produktivitet og gøre det lettere at opnå de konkrete mål, man sigter efter, snarere end kun at tale om værktøjerne som en måde at øge virksomhedens effektivitet på.

Endelig fremhæver han vigtigheden af, at man i virksomheden udvælger nogle gode mentorer, der kan føre kollegerne på rette vej med samarbejdsværktøjerne. 

Læs også:

Derfor er det (næsten) umuligt at stoppe mail-kaos

Virksomhed ville droppe emailen: Her er resultatet

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S