Her er de nye Android-smartwatches - så fede er de

Sammen med det nye Android Wear OS lancerer en række smartwatch-producenter splinternye smartwatches. Se de første indtryk af dem her.

Artikel top billede

Google har i forbindelse med sin store Google I/O-konference løftet sløret for tre helt nye smartwatches fra Motorola og Samsung.

Smartwatch-urene har længe hørt til blandt de nye produkttyper inden for de såkaldte 'wearables,' som der er størst forventninger til.

Du kan læse mere om smartwatch-bølgen her: De fedeste smartphone-ure til din sommerferie

Det helt store gennembrud lader dog fortsat vente på sig.

Men det kan Googles betydelige muskler måske være med til at ændre på med de spritnye Android-baserede smartwatch-ure, ligesom Apple regnes for at være på trapperne med et iWatch: Apple klar til at sende millioner af iWatches på gaden

Tidligere har crowdsourcing-projektet Pebble været langt fremme med et smartwatch, som Computerworld har testet: Test: Lækkert Pebble Steel smartwatch lader dig købe et glimt af fremtiden

Ingen home screen

Ideen med de Android-baserede smartwatch-ure er, at de skal fungere som modtager-enhed for små aktuelle informations-bidder, som brugeren har brug for.

Det kan eksempelvis være kalender-beskeder, hvor man befinder sig, vejrudsigt, beskeder og lignende.

Googles nye Android Wear OS har således ikke nogen traditionel 'home screen,' som vi finder det på en smartphone eller en tablet-computer.

I stedet sørger det for, at beskeder og Google Now-alerts bliver præsenteret på de små ures skærme i en form, der passer til den lille størrelse.

Urene kan styres med tale, så man ved at tale til uret kan få det til at fremvise sms'er, vejrudsigten eller kalenderens næste posteringer og lignende.

Moto 360 fra Motorola

Motorola har gået så grueligt meget igennem, indtil det amerikanske mobil-ikon i 2011 blev opkøbt af Google.

Det nye Android-baserede smartwatch Moto 360 er et af resultaterne af opkøbet.

Det har en rund skærm på 1,8 tommer, der går helt ud til kanten af skiven.

Motorola har forsøgt at gøre uret både let og indbydende at kigge på - ikke mindst for kvinder - i en tid, hvor mange smartwatch-producenter endnu ikke for alvor er begyndt at fokusere på æstetik og design, men mere på funktionalitet.

Gear Live fra Samsung

Samsungs Gear Live minder meget om Samsungs tidligere Tizen-baserede Gear-ur.

Vægten er meget lav, og de første meldinger lyder, at uret føles meget let på armen - nærmest som et FitBit-armbånd.

G Watch fra LG

Der er ikke blevet gjort så meget ud af udseendet, når det gælder LG's G Watch, som mest af alt minder om to stykker metal, der er klasket oven på hinanden.

Uret er som de øvrige lille og let. Det vejer blot 63 gram og er en centimeter tykt. Batteritiden er 36 timer.

Læs også: Galleri: Her er Googles nyheder - på vej til dig.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S