Computerworld mener: Film-afgift på internet er som en elendig b-film

Film-afgifter på internetforbindelser giver absolut ingen mening i 2014. Har den danske filmindustri slet ikke forstået, hvad internettet egentlig er?

Computerworld mener: En række fremtrædende folk fra den danske filmindustri har fået en lys idé: Danske internetleverandører skal betale penge til filmindustrien.

Det skal ske ved at indføre særlige film-afgifter på internetforbindelser, så danske teleselskaber - og dermed danske bredbåndskunder - den vej rundt kan bidrage til filmindustriens fremtid.

Det mest skræmmende er dog ikke, at der er folk fra filmindustrien, der på grund af barske økonomiske realiteter foreslår den slags afgifter.

Det er langt værre, at der også på Christiansborg findes en del politikere, der bakker op om konceptet.

Tilbage til fortiden?
Lad os bare slå det fast med det samme: At Danmark kan producere gode film og serier er noget, vi alle kan glæde os over og bakke op om.

Sådan skal det også gerne være fremover, og det er en af grundene til, at der findes støtteordninger inden for filmens verden, ligesom der gør for eksempelvis musikbranchen og mediebranchens vedkommende.

Men ingen brancher har krav på at fastholde fortiden.

Man kan ikke rulle tiden tilbage til Morten Korch-æraen eller bare til før årtusindskiftet, hvor det stadig var forbrugerne, der pænt måtte sidde stille og vente på, at nogen i - eksempelvis - musikindustrien fandt ud af, hvad innovation egentlig var for en fugl.

Heldigvis er musikindustrien i dag blevet klogere og har forstået, at internettet ikke er noget, man skal frygte - man skal omfavne det, bakke op om det og satse 100 procent på det.

Flere fremtrædende folk fra den danske filmindustri er endnu ikke nået frem til den erkendelse. 

At lægge en særlig film-afgift på internet-forbindelserne vil nemlig være det modsatte af at omfavne fremskridtet; det vil være at give det en kold skulder. 

I stedet bør de kreative film-folk - for dem er der masser af - komme ind i kampen og forstå at udnytte den verden af muligheder, internettet bringer på banen.

En verden af muligheder
Nye streaming-platforme skyder allerede frem og er med til gøre op med hele det traditionelle produktions- og distributions-apparat, som tidligere var en naturlov.

Det er klart, at danske produktioner kan få det svært i en amerikaniseret Netflix-tidsalder. Det er der nok meget få, der vil anfægte.

Men er løsningen at forsøge at lægge afgifter på internettet - og dermed bremse brugen af internettet?

Naturligvis ikke. Det er ikke bare himmelråbende naivt, det er som plottet i en elendig b-film med titlen: "Send flere penge."

Hele problemstillingen skal vendes rundt. Internettet er ikke problemet for den danske filmindustri, det er selve løsningen på problemerne.

Det kræver dog, at man i filmindustrien når frem til den erkendelse og begynder at bruge krudtet på innovative, digitale tiltag snarere end afgifts-modeller.

Kæmpe forandringer på vej
Betyder det så, at filmbranchen as we know it også vil være her om fem eller ti år, og at alle stillinger i branchen vil blive bevaret?

Nej, på ingen måde.

Det er det, der er så fantastisk. Det er det, der er udgangspunktet for nye danske film-eventyr.

Ingen aner, hvor rejsen ender, når helten drager afsted. Det er dog ganske sikkert, at det er på internettet, at skatten - og fremtiden - ligger gemt.



Læs også:

Nye krav om film-afgift på internet: Det skal det koste

Dansk telebranche: Film-afgift på internet vil være helt urimelig

Telefirmaer afviser film-afgift: Det er det rene vanvid

Efter hylen og skrigen i årevis: Nu elsker musikbranchen digitalisering



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere






Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Sådan vælger du business intelligence-løsning
I dette whitepaper undersøger vi, hvilke faktorer du skal være opmærksom på, når du vælger din kommende BI-løsning