TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Konkurrencen om erhvervskunderne på det danske telemarked er så hård, at TDC er nødt til at gøre noget ekstraordinært. Her er vurderingen af selskabets satsning på ubegrænset mobil-tale i 31 lande.

Artikel top billede

Det er et udtryk for, at konkurrencen om erhvervskunderne i Danmark er benhård, når TDC lancerer ubegrænset mobil-tale og sms i 31 lande for 249 kroner

Normalt ser man ikke telegiganten komme med den slags prismæssige slagtilbud, og faktisk har TDC Erhverv for nylig afvist at ville starte en priskrig.

Når det nu alligevel er det, selskabet nu gør, er der en god grund til det, lyder det fra aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der blandt andet følger TDC's regnskaber tæt.

"TDC kæmper med at fastholde kunder. Konkurrencen, som har været benhård i privatmarkedet, er desværre for TDC smittet af på erhvervsmarkedet - og ikke mindst hos små og mellemstore virksomheder," siger han til Computerworld.

"Kampen om de mindre erhvervskunder er rigtig hård i øjeblikket, og der passer sådan et tiltag som det her perfekt ind. De er tvunget til at gøre et eller andet for at stoppe tabet af erhvervskunder."

Hvordan vil du beskrive TDC Erhverv i den store TDC-forretning?

"Det er en afgørende brik i hele TDC-forretningen. Erhvervsmarkedet er generelt mere lukrativt at være på. Det er en nøgleaktivitet for TDC."

"De har været under pres og har tabt kunder. Både små virksomheder og - som vi så i deres seneste regnskab - flere store kontrakter. "

"Det er et område, hvor TDC har været ude og sige, at man ikke er tilfreds med udviklingen, og man forsøger med nogle tiltag at dæmme op for den udvikling."

Data-forbruget kan stadig løbe løbsk

Morten Imsgard fra Sydbank vurderer TDC's nye tilbud således:

"Det her er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan henvende sig til den mindre virksomhed ved at give dem en fuldstændig transparent omkostningsstruktur."

"Man skal så vel at mærke huske på, at data ikke er en del af det her," tilføjer han - med henvisning til, at det er dataforbruget i udlandet, der kan føre til de helt høje regninger, når virksomhedens medarbejdere er udenlands.

Ikke desto mindre mener aktieanalytikeren, at TDC's fri-tale-satsning vil påvirke markedet.

Hvad gør konkurrenterne nu?

Hvad betyder det her for de tre andre store teleselskaber?

"De er nødt til at gøre et eller andet, som jeg ser det - om de så skal kopiere det her koncept eller lancere noget tilsvarende, vil tiden vise."

"Tilbuddet her er nok så stærkt, at det kan være med til at trække erhvervskunder i TDC's retning, og det er de andre selvfølgelig ikke interesseret i."

Morten Imsgard tilføjer, at TDC normalt ikke er det selskab, der først hopper med på et nyt prisdyk, så derfor er det nye tilbud også bemærkselsesværdigt.  

"Normalt ser man først TDC reagere lidt senere, men det her er et udtryk for, at selskabet er presset og også godt ved, at det her i sidste ende er et marked, der højst sandsynlig bliver reguleret ind af nogle EU-direktiver."

"I stedet for at man bløder kunder til konkurrenterne, indtil den regulering kommer på plads, er det måske bedre at være proaktiv og søsætte nogle tiltag, der reelt set gør, at TDC kan fastholde og måske endda styrke tilstedeværelsen hos de mindre virksomheder," lyder vurderingen fra Morten Imsgard, Sydbank.

Det er ikke kun på erhvervsmarkedet, at konkurrencen om telekunderne er hård. Det danske telemarked er i det hele taget præget af en intens konkurrence.

Det vurderes, at der på sigt ikke vil være plads til både TDC, Telia, Telenor og 3 i Danmark. I stedet må et af selskaberne lade sig opsluge af et andet. Læs mere om det her.  

Læs også:

TDC smider pris-bombe: Ubegrænset mobiltelefoni i 31 lande

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire-men snart kun tre

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S