Artikel top billede

TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Konkurrencen om erhvervskunderne på det danske telemarked er så hård, at TDC er nødt til at gøre noget ekstraordinært. Her er vurderingen af selskabets satsning på ubegrænset mobil-tale i 31 lande.

Det er et udtryk for, at konkurrencen om erhvervskunderne i Danmark er benhård, når TDC lancerer ubegrænset mobil-tale og sms i 31 lande for 249 kroner

Normalt ser man ikke telegiganten komme med den slags prismæssige slagtilbud, og faktisk har TDC Erhverv for nylig afvist at ville starte en priskrig.

Når det nu alligevel er det, selskabet nu gør, er der en god grund til det, lyder det fra aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der blandt andet følger TDC's regnskaber tæt.

"TDC kæmper med at fastholde kunder. Konkurrencen, som har været benhård i privatmarkedet, er desværre for TDC smittet af på erhvervsmarkedet - og ikke mindst hos små og mellemstore virksomheder," siger han til Computerworld.

"Kampen om de mindre erhvervskunder er rigtig hård i øjeblikket, og der passer sådan et tiltag som det her perfekt ind. De er tvunget til at gøre et eller andet for at stoppe tabet af erhvervskunder."

Hvordan vil du beskrive TDC Erhverv i den store TDC-forretning?

"Det er en afgørende brik i hele TDC-forretningen. Erhvervsmarkedet er generelt mere lukrativt at være på. Det er en nøgleaktivitet for TDC."

"De har været under pres og har tabt kunder. Både små virksomheder og - som vi så i deres seneste regnskab - flere store kontrakter. "

"Det er et område, hvor TDC har været ude og sige, at man ikke er tilfreds med udviklingen, og man forsøger med nogle tiltag at dæmme op for den udvikling."

Data-forbruget kan stadig løbe løbsk

Morten Imsgard fra Sydbank vurderer TDC's nye tilbud således:

"Det her er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan henvende sig til den mindre virksomhed ved at give dem en fuldstændig transparent omkostningsstruktur."

"Man skal så vel at mærke huske på, at data ikke er en del af det her," tilføjer han - med henvisning til, at det er dataforbruget i udlandet, der kan føre til de helt høje regninger, når virksomhedens medarbejdere er udenlands.

Ikke desto mindre mener aktieanalytikeren, at TDC's fri-tale-satsning vil påvirke markedet.

Hvad gør konkurrenterne nu?

Hvad betyder det her for de tre andre store teleselskaber?

"De er nødt til at gøre et eller andet, som jeg ser det - om de så skal kopiere det her koncept eller lancere noget tilsvarende, vil tiden vise."

"Tilbuddet her er nok så stærkt, at det kan være med til at trække erhvervskunder i TDC's retning, og det er de andre selvfølgelig ikke interesseret i."

Morten Imsgard tilføjer, at TDC normalt ikke er det selskab, der først hopper med på et nyt prisdyk, så derfor er det nye tilbud også bemærkselsesværdigt.  

"Normalt ser man først TDC reagere lidt senere, men det her er et udtryk for, at selskabet er presset og også godt ved, at det her i sidste ende er et marked, der højst sandsynlig bliver reguleret ind af nogle EU-direktiver."

"I stedet for at man bløder kunder til konkurrenterne, indtil den regulering kommer på plads, er det måske bedre at være proaktiv og søsætte nogle tiltag, der reelt set gør, at TDC kan fastholde og måske endda styrke tilstedeværelsen hos de mindre virksomheder," lyder vurderingen fra Morten Imsgard, Sydbank.

Det er ikke kun på erhvervsmarkedet, at konkurrencen om telekunderne er hård. Det danske telemarked er i det hele taget præget af en intens konkurrence.

Det vurderes, at der på sigt ikke vil være plads til både TDC, Telia, Telenor og 3 i Danmark. I stedet må et af selskaberne lade sig opsluge af et andet. Læs mere om det her.  

Læs også:

TDC smider pris-bombe: Ubegrænset mobiltelefoni i 31 lande

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire-men snart kun tre




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere