TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Konkurrencen om erhvervskunderne på det danske telemarked er så hård, at TDC er nødt til at gøre noget ekstraordinært. Her er vurderingen af selskabets satsning på ubegrænset mobil-tale i 31 lande.

Det er et udtryk for, at konkurrencen om erhvervskunderne i Danmark er benhård, når TDC lancerer ubegrænset mobil-tale og sms i 31 lande for 249 kroner

Normalt ser man ikke telegiganten komme med den slags prismæssige slagtilbud, og faktisk har TDC Erhverv for nylig afvist at ville starte en priskrig.

Når det nu alligevel er det, selskabet nu gør, er der en god grund til det, lyder det fra aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der blandt andet følger TDC's regnskaber tæt.

"TDC kæmper med at fastholde kunder. Konkurrencen, som har været benhård i privatmarkedet, er desværre for TDC smittet af på erhvervsmarkedet - og ikke mindst hos små og mellemstore virksomheder," siger han til Computerworld.

"Kampen om de mindre erhvervskunder er rigtig hård i øjeblikket, og der passer sådan et tiltag som det her perfekt ind. De er tvunget til at gøre et eller andet for at stoppe tabet af erhvervskunder."

Hvordan vil du beskrive TDC Erhverv i den store TDC-forretning?

"Det er en afgørende brik i hele TDC-forretningen. Erhvervsmarkedet er generelt mere lukrativt at være på. Det er en nøgleaktivitet for TDC."

"De har været under pres og har tabt kunder. Både små virksomheder og - som vi så i deres seneste regnskab - flere store kontrakter. "

"Det er et område, hvor TDC har været ude og sige, at man ikke er tilfreds med udviklingen, og man forsøger med nogle tiltag at dæmme op for den udvikling."

Data-forbruget kan stadig løbe løbsk
Morten Imsgard fra Sydbank vurderer TDC's nye tilbud således:

"Det her er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan henvende sig til den mindre virksomhed ved at give dem en fuldstændig transparent omkostningsstruktur."

"Man skal så vel at mærke huske på, at data ikke er en del af det her," tilføjer han - med henvisning til, at det er dataforbruget i udlandet, der kan føre til de helt høje regninger, når virksomhedens medarbejdere er udenlands.

Ikke desto mindre mener aktieanalytikeren, at TDC's fri-tale-satsning vil påvirke markedet.

Hvad gør konkurrenterne nu?
Hvad betyder det her for de tre andre store teleselskaber?

"De er nødt til at gøre et eller andet, som jeg ser det - om de så skal kopiere det her koncept eller lancere noget tilsvarende, vil tiden vise."

"Tilbuddet her er nok så stærkt, at det kan være med til at trække erhvervskunder i TDC's retning, og det er de andre selvfølgelig ikke interesseret i."

Morten Imsgard tilføjer, at TDC normalt ikke er det selskab, der først hopper med på et nyt prisdyk, så derfor er det nye tilbud også bemærkselsesværdigt.  

"Normalt ser man først TDC reagere lidt senere, men det her er et udtryk for, at selskabet er presset og også godt ved, at det her i sidste ende er et marked, der højst sandsynlig bliver reguleret ind af nogle EU-direktiver."

"I stedet for at man bløder kunder til konkurrenterne, indtil den regulering kommer på plads, er det måske bedre at være proaktiv og søsætte nogle tiltag, der reelt set gør, at TDC kan fastholde og måske endda styrke tilstedeværelsen hos de mindre virksomheder," lyder vurderingen fra Morten Imsgard, Sydbank.

Det er ikke kun på erhvervsmarkedet, at konkurrencen om telekunderne er hård. Det danske telemarked er i det hele taget præget af en intens konkurrence.

Det vurderes, at der på sigt ikke vil være plads til både TDC, Telia, Telenor og 3 i Danmark. I stedet må et af selskaberne lade sig opsluge af et andet. Læs mere om det her.  



Læs også:

TDC smider pris-bombe: Ubegrænset mobiltelefoni i 31 lande

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire-men snart kun tre



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere






Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Undgå de syv dødssynder i valget af ERP-partner
I dette whitepaper kan du læse mere om de syv hyppigste 'dødssynder' og om, hvordan du imødegår dem. Dette er nyttig viden at have med sig, uanset hvilken platform og partner din virksomhed i sidste ende vælger at satse på.