Artikel top billede

Danske Bank dropper alle planer om at opkræve gebyr for brug af MobilePay

Danske Bank dropper alle planer om at begynde at opkræve penge for danskernes brug af MobilePay. Det er der en særlig grund til. Se den her.

Tiltagende konkurrence på det spirende marked for betalingsløsninger til mobiltelefonerne, får Danske Bank til at lægge alle planer om at begynde at opkræve gebyr for MobilePay i graven, skriver Berlingske Business.

Det har ellers hele tiden været planen, at Danske Bank ville indføre et gebyr på 10 øre per betaling på den populære betalingssløsning i 2016.

Men Danske Bank har ifølge Berlingske Business taget ved lære af den ophedede debat, der fulgte i kølvandet på Dankort-gebyret på 50 øre, som blev indført i 2005 og senere fjernet igen.

"Vi har godt kunnet fornemme, at diskussionen ville blive ved med at dreje sig om de 10 øre, og derfor har vi valgt at gøre alvor af vores overvejelser om, at MobilePay skal forblive gratis for alle danskere," siger chef for MobilPay i Danske Bank, Mark Wraa-Hansen, til Berlingske Business.

Forrygende start

Danske Bank har ellers fået en forrygende start med MobilePay, der med sin enkle opbygning ramte plet hos forbrugerne, da løsningen blev lanceret for godt halvandet år siden.

Omkring 1,8 millioner danskere anvender ifølge Danske Bank i dag MobilePay.

Den store succes har været med til at få andre banker til at kigge nærmere på området i forenet flok, i det 81 danske pengeinstitutter i sommer sammen blæste til kamp mod Danske Banks dominans på området med fælle-løsningen Swipp.

Det kan du læse mere om her: Åben krig om mobilbetalinger: Så meget er på spil for de danske banker.

Siden har Apple lanceret selskabets Apple Pay, der sigter internationalt med en indbygget løsning i Apples nye telefoner, ligesom en række øvrige globale spillere er begyndt at rumle med initiativer på området.

Det kan du læse mere om her: Kamp på vej om betalingsløsninger til din smartphone: Nu kommer de store spillere buldrende.

Samtidig med beslutningen om at droppe opkrævning af betaling fra danskerne for MobilePay, indfører Danske Bank dog fra 1. januar 2015 tre såkaldte erhvervspakker til virksomheder, der ønsker at lade deres kunder betale med MobilePay.

Her vil virksomhederne skulle betale både oprettelsesgebyr, et månedligt abonnement samt et gebyr per transaktion på maksimalt fem kroner.

Det var oprindeligt meningen, at Danske Bank ville begynde at opkræve gebyr for brug af MobilePay allerede sidste år.

Dengang besluttede banken dog at udskyde opkrævningen til 2016. Du kan se hvorfor her: Danske Bank satser stort på MobilePay: Forlænger gratis periode

Læs også:

Her er de mobile betalings-løsninger, der skal erstatte din pung

Kamp på vej om betalingsløsninger til din smartphone: Nu kommer de store spillere buldrende.

Computerworld mener: Når digitaliseringen spilder vores tid.

Frontalt angreb mod MobilePay: Ny løsning skal kapre kunder

81 pengeinstitutter vil have Mobilepay ned med nakken

Åben krig om mobilbetalinger: Så meget er på spil for de danske banker




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere


People Tech 2023: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

13. december 2023 | Læs mere