Danske Bank dropper alle planer om at opkræve gebyr for brug af MobilePay

Danske Bank dropper alle planer om at begynde at opkræve penge for danskernes brug af MobilePay. Det er der en særlig grund til. Se den her.

Artikel top billede

Tiltagende konkurrence på det spirende marked for betalingsløsninger til mobiltelefonerne, får Danske Bank til at lægge alle planer om at begynde at opkræve gebyr for MobilePay i graven, skriver Berlingske Business.

Det har ellers hele tiden været planen, at Danske Bank ville indføre et gebyr på 10 øre per betaling på den populære betalingssløsning i 2016.

Men Danske Bank har ifølge Berlingske Business taget ved lære af den ophedede debat, der fulgte i kølvandet på Dankort-gebyret på 50 øre, som blev indført i 2005 og senere fjernet igen.

"Vi har godt kunnet fornemme, at diskussionen ville blive ved med at dreje sig om de 10 øre, og derfor har vi valgt at gøre alvor af vores overvejelser om, at MobilePay skal forblive gratis for alle danskere," siger chef for MobilPay i Danske Bank, Mark Wraa-Hansen, til Berlingske Business.

Forrygende start

Danske Bank har ellers fået en forrygende start med MobilePay, der med sin enkle opbygning ramte plet hos forbrugerne, da løsningen blev lanceret for godt halvandet år siden.

Omkring 1,8 millioner danskere anvender ifølge Danske Bank i dag MobilePay.

Den store succes har været med til at få andre banker til at kigge nærmere på området i forenet flok, i det 81 danske pengeinstitutter i sommer sammen blæste til kamp mod Danske Banks dominans på området med fælle-løsningen Swipp.

Det kan du læse mere om her: Åben krig om mobilbetalinger: Så meget er på spil for de danske banker.

Siden har Apple lanceret selskabets Apple Pay, der sigter internationalt med en indbygget løsning i Apples nye telefoner, ligesom en række øvrige globale spillere er begyndt at rumle med initiativer på området.

Det kan du læse mere om her: Kamp på vej om betalingsløsninger til din smartphone: Nu kommer de store spillere buldrende.

Samtidig med beslutningen om at droppe opkrævning af betaling fra danskerne for MobilePay, indfører Danske Bank dog fra 1. januar 2015 tre såkaldte erhvervspakker til virksomheder, der ønsker at lade deres kunder betale med MobilePay.

Her vil virksomhederne skulle betale både oprettelsesgebyr, et månedligt abonnement samt et gebyr per transaktion på maksimalt fem kroner.

Det var oprindeligt meningen, at Danske Bank ville begynde at opkræve gebyr for brug af MobilePay allerede sidste år.

Dengang besluttede banken dog at udskyde opkrævningen til 2016. Du kan se hvorfor her: Danske Bank satser stort på MobilePay: Forlænger gratis periode

Læs også:

Her er de mobile betalings-løsninger, der skal erstatte din pung

Kamp på vej om betalingsløsninger til din smartphone: Nu kommer de store spillere buldrende.

Computerworld mener: Når digitaliseringen spilder vores tid.

Frontalt angreb mod MobilePay: Ny løsning skal kapre kunder

81 pengeinstitutter vil have Mobilepay ned med nakken

Åben krig om mobilbetalinger: Så meget er på spil for de danske banker

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S