EL om genindførsel af internet-overvågning efter terrorangreb: "Fuldstændig tåbeligt"

Enhedslistens it-ordfører ryster på hovedet over tanker om genindførsel af internet-overvågning i Danmark i kølvandet på terrorangrebet på Charlie Hebdo. Justitsminister Mette Frederiksen (S) holder indtil videre kortene tæt ind til kroppen.

Artikel top billede

Enhedslistens it-ordfører Stine Brix forstår ikke, at sessionslogning kan komme på tale at indføre endnu en gang.

Spørgsmålet om, hvorvidt den droppede sessionslogning skal genindføres i Danmark, er dukket op i flere medier ovenpå onsdagens terrorangreb i Paris på den satiriske ugeavis Charlie Hebdo.

Det er blandt andet sket i Berlingske Tidende, som skriver, at det danske politi allerede tilbage i december knap så overraskende ønskede sessionslogningen - eller internet-overvågning - genindført på møder med telebranchen.

Argumentet fra ordensmagtens side for genindførslen lyder, at kommunikationen flytter sig i stigende grad over på nettet, og derfor er det vigtigt at vide, hvem der kommunikerer med hvem og hvornår. 

Computerwold har derfor spurgt justitsminister Mette Frederiksen (S) om, hvorvidt sessionslogning kan komme på tale igen.

Politiet skal have nødvendige værktøjer

Her er ministerens skriftlige svar:

"I dag anvender kriminelle ofte telefoner og internet til at organisere kriminalitet. Derfor er det afgørende, at politiet har de nødvendige værktøjer til at bekæmpe kriminalitet. Det er samtidig afgørende, at logningsreglerne også sikrer hensynet til borgernes grundlæggende rettigheder."

"Regeringen har iværksat en samlet revision af logningsreglerne, og som regeringen også tidligere har tilkendegivet, bliver telebranchen og andre interessenter inddraget i revisionsarbejdet."

Sluttelige understreger hun, at hverken regeringen eller ministeren selv har lagt sig fast på, hvordan de nye regler kan og skal udformes.

Ikke gå tilbage til en fuser

Partiet Enhedslisten (EL) har længe været en af de største politiske modstandere af overvågning og herunder sessionslogning.

Den modstand fastholder partiets it-ordfører Stine Brix over for Computerworld. Også efter terrorangrebet mod Charlie Hebdo.

"Det ville være fuldstændig tåbeligt at genindføre, da den tidligere justitsminister (Karen Hækkerup (S), red.) jo droppede sessionslogning med argumentet om, at data ikke var brugbare,"indleder hun.

"Derfor synes jeg ikke, at vi skal gå tilbage til en fuser, som har krænkende for den personlige frihed, ikke brugbart for politiet og dyr for teleselskaberne," fortsætter Stine Brix.

Derudover påpeger Enhedslistens it-ordfører, at trods den meget overvågning, som foregår i EU og ikke mindst af den amerikanske efterretningstjeneste NSA, så sker der terror-angreb.

"Vi burde måske hellere kigge på vores deltagelse i voldsomme krige og brugen af tortur, inden vi indfører tiltag, der er krænkende for den personlige frihed, selvom det selvfølgelig er et lidt kedeligt svar," lyder det fra Stine Brix.

Læs også:
Dansk overvågningspolitik gemt bag sort snak

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S