BREAKING:Prosa varsler konflikt mod IBM - første konfliktvarsel er netop sendt til tech-giganten

Google stopper salget af Google Glass - fjernes fra butiks-hylden på mandag

Google stopper omgående med at sælge Google Glass til privatforbrugere og trækker brillen tilbage fra hylderne. Brillen har mistet sin magi. Men helt død er den nok ikke alligevel.

Efter et par år på markedet er det slut med Google Glass i denne omgang.

Google meddeler, at selskabet vil stoppe med at sælge Glass-computeren til private fra på mandag, hvor produktet bliver fjernet fra hylderne i Google Play Store.

Det sker, når Google trækker stikket på den såkaldte Glass Explorer Edition, der er udviklet specielt til de private forbrugere.

Google Glass er mest kendt som 'brille-kamera,' men projektets hovedbestanddel er faktisk selve den lillebitte Glass-computer.

Selskabet vil nu i gang med at udvikle Glass-computeren specifikt til erhvervsbrug, hvor der er muligheder for eksempelvis lagerarbejdere eller teknikere, der eksempelvis vil kunne modtage anvisninger af forskellig slags i realtid i brillen.

Det kan du se eksempler på her: Her er fremtidens vilde mobile løsninger

Mistet magien
Google bedyrer selv, at beslutningen skyldes, at Google Glass 'er vokset ud' af de oprindelige udviklingsfase i Googles udviklings-afdeling,Google X.

Du kan læse historien om Google X her: Google X - hvor verdens vildeste ideer bliver til virkelighed

Google Glass er imidlertid aldrig blevet den succes, som Google havde håbet og forventet.

Produktet har været plaget af både tekniske problemer og af problemer med, at folk har følt sig intimiderede, når de har mødt en Google Glass-bærer, der måske/måske ikke har optaget dem.

Det har ført til dannelsen af begrebet 'Glasshole,' som dækker over netop en Google Glass-bærer, som krænker andre folks behov for privatliv.

Computerworlds Lars Jacobsen har fornylig skrevet om fænomenet her: Da Google overskred min grænse.

Stort frafald
Hertil kommer, at Glass-afdelingen i Google X-laboratoriet har været ramt af stort frafald blandt både topchefer og udviklere, der har søgt andre græsgange i takt med, at Google Glass har mistet sin magi som et nyt og revolutionerende produkt.

Google indsætter nu Tony Fadell som ny chef for Glass. Han var en del af pakken, da Google for et år siden købte det lille Nest for gigantiske 17,5 milliarder kroner.

Du kan læse mere om dette køb her: Derfor vil Google betale milliarder for lille termostat-firma

Google understreger, at selskabet trods beslutningen om at stoppe salget af forbrugerversionen af Glass, ikke har opgivet at udvikle en forbruger-version af brillen.

"Men det kommer til at tage noget tid, og vi vil ikke sende et nyt produkt på gaden, før vi mener, at det er fuldstændigt parat," lød det i november fra Glass-chef Chris O'Neill.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere





Premium
Prosa varsler konflikt med IBM: Første konfliktvarsel er netop sendt afsted til tech-giganten
En strejke hos IBM rykker tættere på. It-fagforbundet Prosa har netop afsendt første konfliktvarsel for de medlemmer, der er ansat hos IBM i Odense.
Computerworld
SSD-priserne kollapser: De lynhurtige drev koster under det halve af, hvad de gjorde i 2018
Efter en periode med prisstigninger, falder priserne på de hurtige SSD-drev nu hastigt.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.