TDC-boss: Vi kæmper meget hårdt i Danmark

TDC har det svært i Danmark, og kunderne siver fra butikken. Det kan betyde, at fremtidens teleinvesteringer bliver sendt til vores nabolande, hvor forretningen går betydeligt bedre.

Artikel top billede

Interview: TDC har regnet tallene sammen for det første kvartal i 2015 og fremlagt sit regnskab, der viser en samlet omsætning for hele butikken på lige godt 6,2 milliarder kroner mod 5,7 milliarder kroner i første kvartal sidste år.

Regnskabet viser dog også, at telegiganten har det hårdt på hjemmebanen i Danmark.

Før skat, renter og afskrivninger er omsætningen i kongeriget faldet med ni procent i forhold til samme periode i 2014.

Tilbagegangen er primært drevet af en tilbagegang blandt erhvervskunderne, hvor kampen om kontrakterne er benhård.  

Læs også: TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Nedgangen kan betyde, at TDC vil investere mindre i dansk infrastruktur, fortæller Carsten Dilling, der er koncernchef og administrerende direktør i TDC.

"Selv om det svarer til forventningerne, er det selvsagt ikke en tilfredsstillende udvikling. Vi har ikke andre muligheder end at bruge vores penge end der, hvor vi får mest ud af det inden for vores skandinaviske aktivitetsområde," siger han med en hentydning til, at investeringerne kan blive sendt til vores søsterlande, Norge og Sverige.

Hvad bliver konsekvenserne i Danmark?

"Det betyder, at vi prioriterer Norge og Sverige højere, når der skal investeres. Vi ser på, hvor der er vækstpotentiale i markedet. Derfor er det klart, at vi har et fokus på at understøtte vores norske kabelforretning. Også det voksende ordreindtag i Sverige vil vi investere i. Vi skal tage konsekvensen af, at det går frem i de to lande."

25 prosent på den anden side af grænsen

I Norge og Sverige går det nemlig betydeligt bedre for TDC.

TDC's omsætning uden for Danmark er vokset og nåede op på 23,5 pct. af den samlede omsætning i første kvartal 2015. Den udenlandske omsætning nærmer sig således en fjerdedel.

TDC begrunder det blandt andet med købet af den norske kabel-tvudbyder, der hedder Get.

"Resultaterne for første kvartal er meget tilfredsstillende for Norge og Sverige. Get, vores norske kabel-tv-forretning, leverede solid vækst for alle hovedprodukter. I Sverige var der atter stigende vækst, hvilket kan henføres til en forbedret pipeline i hele andet halvår af 2014," siger Carsten Dilling.

Det går frem for jer i Sverige og Norge, men er I helt klar til konkurrencen fra Telenor og Telia, der nu fusionerer?

"Ja. Det har sådan set ikke ændret sig væsentligt, der er masser af konkurrence, og den er vi naturligvis klar til."

Læs også: Telia og Telenor smelter sammen til ét selskab i Danmark

Kunderne siver stadig

I regnskabet beskriver TDC selv kundetilfredsheden som værende på "et kritisk niveau".

"Kundetilfredsheden var fortsat et kritisk fokusområde," vurderer Carsten Dilling overfor Computerworld.

Sidste år mistede I 113.000 mobilkunder til konkurrenterne. Hvor mange nettokunder har I mistet i Danmark i første kvartal?

"Vi har mistet 4.000 kunder fra privatmarkedet i det første kvartal. Vi er blevet bedre med en faktor ti siden samme kvartal i 2014. Det er vi glade for."

Læs også: Carstens Dillings trepunktsplan: Nu skal kundeflugt fra TDC stoppes

I har outsourcet 800 stillinger fra support-afdelingen. Har det betydet bedre kundeservice og gladere kunder?

"Nej. Det, der har betydet noget for kundetilfredsheden, er et miks af, at vi er blevet bedre til at krydssælge til vores mobilkunder. Ligeledes er vores prisplan blevet mere attraktiv."

Læs også: 800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

TDC-chefen peger på, at 4G-netværket, der er ved at være bygget færdigt, skal hive kunderne tilbage i folden.

Han forventer, at færdiggørelsen af 4G-nettet vil føre til øget loyalitet og kundetilfredshed.

TDC vil levere digitalt indhold til brugerne, men hvornår er jeres tjenester klar til at slås med konkurrenter som Netflix? Jeres musiktjeneste Play har eksempelvis haft en del tekniske problemer i den senere tid, hvor kunderne har klaget. Er det godt nok til at blive den bedste?

"Vi har simpelthen haft problemer med den load, tjenesterne har givet os. Det har vi arbejdet os igennem, og der er en tilfredsstillende performance på disse tjenester nu. Vi skal have en god brugeroplevelse på vores tjenester, det er fremtidens måde at se film på."

Læs også: Så er den gal med TDC Play igen: Server gået i selvsving

Samlet set vurderer han de første tre måneder med disse ord.

"Selvom vi ikke er tilfredse med udviklingen i Danmark generelt, var første kvartal som forventet, og vi bekræfter derfor forventningerne til 2015," lyder vurderingen fra Carsten Dilling.

Du kan læse hele regnskabet her.

Læs også:
Kundeflugt fra TDC: 113.000 mobilkunder droppede selskabet i 2014

TDC's årsregnskab på trapperne: Her er telegigantens store udfordringer

TDC-ansatte frygter nye fyringsrunder - og det er med god grund

TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

TDC hård presset: Sådan rammer pris-krigen telegiganten

Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job