Artikel top billede

TDC-boss: Vi kæmper meget hårdt i Danmark

TDC har det svært i Danmark, og kunderne siver fra butikken. Det kan betyde, at fremtidens teleinvesteringer bliver sendt til vores nabolande, hvor forretningen går betydeligt bedre.

Interview: TDC har regnet tallene sammen for det første kvartal i 2015 og fremlagt sit regnskab, der viser en samlet omsætning for hele butikken på lige godt 6,2 milliarder kroner mod 5,7 milliarder kroner i første kvartal sidste år.

Regnskabet viser dog også, at telegiganten har det hårdt på hjemmebanen i Danmark.

Før skat, renter og afskrivninger er omsætningen i kongeriget faldet med ni procent i forhold til samme periode i 2014.

Tilbagegangen er primært drevet af en tilbagegang blandt erhvervskunderne, hvor kampen om kontrakterne er benhård.  

Læs også: TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Nedgangen kan betyde, at TDC vil investere mindre i dansk infrastruktur, fortæller Carsten Dilling, der er koncernchef og administrerende direktør i TDC.

"Selv om det svarer til forventningerne, er det selvsagt ikke en tilfredsstillende udvikling. Vi har ikke andre muligheder end at bruge vores penge end der, hvor vi får mest ud af det inden for vores skandinaviske aktivitetsområde," siger han med en hentydning til, at investeringerne kan blive sendt til vores søsterlande, Norge og Sverige.

Hvad bliver konsekvenserne i Danmark?

"Det betyder, at vi prioriterer Norge og Sverige højere, når der skal investeres. Vi ser på, hvor der er vækstpotentiale i markedet. Derfor er det klart, at vi har et fokus på at understøtte vores norske kabelforretning. Også det voksende ordreindtag i Sverige vil vi investere i. Vi skal tage konsekvensen af, at det går frem i de to lande."

25 prosent på den anden side af grænsen

I Norge og Sverige går det nemlig betydeligt bedre for TDC.

TDC's omsætning uden for Danmark er vokset og nåede op på 23,5 pct. af den samlede omsætning i første kvartal 2015. Den udenlandske omsætning nærmer sig således en fjerdedel.

TDC begrunder det blandt andet med købet af den norske kabel-tvudbyder, der hedder Get.

"Resultaterne for første kvartal er meget tilfredsstillende for Norge og Sverige. Get, vores norske kabel-tv-forretning, leverede solid vækst for alle hovedprodukter. I Sverige var der atter stigende vækst, hvilket kan henføres til en forbedret pipeline i hele andet halvår af 2014," siger Carsten Dilling.

Det går frem for jer i Sverige og Norge, men er I helt klar til konkurrencen fra Telenor og Telia, der nu fusionerer?

"Ja. Det har sådan set ikke ændret sig væsentligt, der er masser af konkurrence, og den er vi naturligvis klar til."

Læs også: Telia og Telenor smelter sammen til ét selskab i Danmark

Kunderne siver stadig

I regnskabet beskriver TDC selv kundetilfredsheden som værende på "et kritisk niveau".

"Kundetilfredsheden var fortsat et kritisk fokusområde," vurderer Carsten Dilling overfor Computerworld.

Sidste år mistede I 113.000 mobilkunder til konkurrenterne. Hvor mange nettokunder har I mistet i Danmark i første kvartal?

"Vi har mistet 4.000 kunder fra privatmarkedet i det første kvartal. Vi er blevet bedre med en faktor ti siden samme kvartal i 2014. Det er vi glade for."

Læs også: Carstens Dillings trepunktsplan: Nu skal kundeflugt fra TDC stoppes

I har outsourcet 800 stillinger fra support-afdelingen. Har det betydet bedre kundeservice og gladere kunder?

"Nej. Det, der har betydet noget for kundetilfredsheden, er et miks af, at vi er blevet bedre til at krydssælge til vores mobilkunder. Ligeledes er vores prisplan blevet mere attraktiv."

Læs også: 800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

TDC-chefen peger på, at 4G-netværket, der er ved at være bygget færdigt, skal hive kunderne tilbage i folden.

Han forventer, at færdiggørelsen af 4G-nettet vil føre til øget loyalitet og kundetilfredshed.

TDC vil levere digitalt indhold til brugerne, men hvornår er jeres tjenester klar til at slås med konkurrenter som Netflix? Jeres musiktjeneste Play har eksempelvis haft en del tekniske problemer i den senere tid, hvor kunderne har klaget. Er det godt nok til at blive den bedste?

"Vi har simpelthen haft problemer med den load, tjenesterne har givet os. Det har vi arbejdet os igennem, og der er en tilfredsstillende performance på disse tjenester nu. Vi skal have en god brugeroplevelse på vores tjenester, det er fremtidens måde at se film på."

Læs også: Så er den gal med TDC Play igen: Server gået i selvsving

Samlet set vurderer han de første tre måneder med disse ord.

"Selvom vi ikke er tilfredse med udviklingen i Danmark generelt, var første kvartal som forventet, og vi bekræfter derfor forventningerne til 2015," lyder vurderingen fra Carsten Dilling.

Du kan læse hele regnskabet her.

Læs også:
Kundeflugt fra TDC: 113.000 mobilkunder droppede selskabet i 2014

TDC's årsregnskab på trapperne: Her er telegigantens store udfordringer

TDC-ansatte frygter nye fyringsrunder - og det er med god grund

TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

TDC hård presset: Sådan rammer pris-krigen telegiganten

Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere