I næste uge erklærer Apple åben krig mod Spotify

I næste uge vil Apple præsentere en ny stor musiksatsning, skriver flere amerikanske medier.

Artikel top billede

Foto: Michael Heigl, CC BY-ND 2.0

I næste uge skyder Apple den årlige udvikler konference, WWDC, i gang i San Francisco, og ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal vil lanceringen af en ny streamingtjeneste komme til at spille en central rolle på konferencen. 

Tjenesten vil i følge Wall Street Journal blive rullet ud til forbrugerne med en opdatering til iOS, der vil blive udsendt i slutningen af juni. Altså blot få uger efter præsentationen i næste uge.

Det ventes ligeledes, at Apple også planlægger at lancere tjenesten til telefoner med Googles Android-styresystem. 

Det vides ikke, om den nye tjeneste vil blive tilgængelig for danske forbrugere. Ifølge den normalt velunderrettede Apple-blog 9to5mac vil den nye tjeneste dog ikke være forbeholdt amerikanske forbruger men ventes at blive gjort tilgængelige for forbrugere i adskillige lande.

Apple hyrer musikstjerner

Apple har gennem de seneste måneder hyret en lang række højtprofilerede radio-værter og dj's, der ifølge Wall Street Journal skal have ansvaret for sammensætte musikken på en række web-radio-stationer, der bliver integreret i tjenesten.

Derudover gættes der på, at Apple ønsker at samarbejde med populære musikstjerner som eksempelvis Pharrel Williams, Drake og Dr Dre om at lancer traditionelle radio-programmer med værter bag mikrofonen.

Sidst nævnte kom dog allerede i stalden hos Apple sidste år, da Apple opkøbte hans firma Beats for en sum, der menes at lyde på knap 17 milliarder kroner.  

Massiv reklamekampagne

Den nye tjenesten ventes ligeledes at blive lanceret med en massiv reklamekampagne i ryggen.

Det er der formodentligt en god grund til, for Apple er kommet sent ud af starthullerne på streamingmarkedet.

Med lanceringen af iTunes, iTunes Store og iPod'en sikrede Apple sig i sidste årti en solid føring på det digitale musikmarked, men den føring har Apple gennem de seneste år sat over styr.

Det er sket i takt med, at en række populære musikstreamingtjenester er vundet frem.

Her skiller den svenske streamingtjeneste Spotify sig ud, som den mest med populære med i omegnen af 60 millioner aktive brugere på verdensplan og en omsætning på knap syv milliarder kroner årligt.

Men tjenestens store udfordring er, at den efter 9 år på markedet stadigvæk har røde tal på bundlinjen. Det skyldes blandt andet, at en stor del af tjenestens brugere anvender en gratis reklamefinansieret løsning.

Samme pris som konkurrenter

Modsat tidligere rygter vil Apples nye streamingtjeneste ikke blive prissat lavere end konkurrenterne, og Apple vil heller ikke som Spotify tilbyde en reklame-finansieret løsning, der er gratis for forbrugerne.

I stedet ventes prisen at ligge på 10 dollar. Præcis samme pris, som Spotifys betalingsløsning, Spotify Premium.

Den nye musikstjeneste lader til at blive en ganske massiv satsning for Apple, og Wall Street Journals journalist Daisuke Wakabayashi skriver på Twitter, at tilbageerobningen af muskmarkedet nærmest er et emotionelt spørgsmål internt i Apple.

Det skyldes angiveligt, at det var et område, der ligger virksomhedes nye afdøde stifter Steve Jobs meget på sinde. Udover den nye musikstreaming-tjeneste ventes det også, at Apple ved næste uges udviklerkonference vil løfte sløret for iOS 9, den næste generation af den ny mobile styresystem, samt den næste generation styresystemet til Mac'en, OSX.

Ifølge rygterne vil Apple ligeledes lancerede den næste generation af tv-boksen, Apple-TV, samt opdateringer til Apple Watch.

Læs også:
Apple spiller med musklerne: Vil presse gratis musik væk fra Spotify 

Medier: Apple lancerer streaming musik-tjeneste til juni

Apple har mistet grebet om sin musikforretning - men næste år er løsningen klar

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S