Vigtig aftale på plads: Fjerner afgifter på masser af it-produkter

Der kan være udsigt til billigere it-produkter, efter at en international aftale om at fjerne import-afgifter er faldet på plads.

Artikel top billede

Afgifter på mere end 200 it-produkter står til at falde bort, efter at 54 medlemmer af World Trade Organization, WTO, netop har indgået en ny aftale om at eliminere afgifterne.

Det skriver World Trade Organization i en pressemeddelelse, hvor det forklares, at medlemmerne repræsenterer store eksportører af informationsteknologi rundt omkring i verden.

WTO's generaldirektør, Roberto Azevêdo, kalder aftalen en milepæl og siger desuden:

"Den årlige handel med disse 201 produkter har en værdi på over 1,2 trillioner dollars (omkring otte billioner kroner, red.) og står for syv procent af den totale globale handel i dag."

"At eliminere afgifterne på handel i denne størrelsesorden vil få en kæmpe betydning. Det vil mulliggøre lavere priser - inklusiv i mange andre brancher, der anvender it-produkter - det vil skabe jobs, og det vil hjælpe med at booste BNP-væksten rundt omkring i verden."

WTO skriver, at alle 161 WTO-medlemmer vil få gavn af aftalen, da de også får adgang til afgifts-fri handel på de markeder, hvor importafgifterne nu frafalder.

Vigtige lande mangler at skrive under

Det fremgår, at blandt andet chips, GPS-systemer, telekommunikations-satellitter og touchskærme vil blive berørt af den nye WTO-aftale.

"Aftalen indeholder også en hensigtserklæring om at arbejde for at tackle andre barrierer i it-sektoren og om løbende at gennemgå listen med produkter for at se, om en yderligere udvidelse kan være nødvendig for at reflektere den fremtidige teknologi-udvikling," oplyser WTO videre.

Nyhedsbureauet Reuters kan dog samtidig oplyse, at fem af de 54 lande, der har været med til at udarbejde aftalen, ikke har skrevet under endnu.

Det drejer sig om Taiwan, Tyrkiet, Thailand, Colombia og Mauritus.

Reuters skriver dog også, at de lande formentlig også skriver under på aftalen i den nærmeste fremtid.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car