Statens store it-plan får en gyser-afgørelse i slutningen af 2015

Staten har flere udfordringer med at nå sit store mål om fuld digital kommunikation med danskerne, der skal spare samfundet for en milliard kroner. Læs her, hvor det især kniber med at få digitaliseret samfundet.

80 procent af kommunikationen mellem danskere og den offentlige sektor skal i slutningen af 2015 være digital.

Det store spørgsmål er så, om vi når dette mål om små 10 måneders tid.

"Det kan jeg ikke udtale mig om med sikkerhed på så tidligt et tidspunkt, da der lige nu helt klart er nogle store skridt foran os," svarer kontorchef Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen til Computerworld.

En ambitiøs stat
Staten har ved indførelsen af sit digitale paradigmeskifte fra starten valgt at sætte et mål om, at 80 procent af al kommunikation mellem det offentlige og borgerne skal foregå digitalt.

Det mål er blevet indført for, at den offentlige sektor kan spare en god milliard kroner i kommunikationen med borgerne.

"80 procent er et udtryk for, at vi har været ambitiøse fra starten," forklarer Louise Kampmann.

Helt firkantet har staten valgt en strategi med to hovedposter: Digital post og så de digitale selvbetjeningsløsninger.

Lanceringen af selvbetjeningsløsningerne er så igen inddelt i fire bølger, der skvulper ud mod danskerne hvert år i begyndelsen af december startende tilbage i 2012

Digital post er i hus 
På digital post er mål om de 80 procent nået for længst - helt som forudset.

I dag er 89,4 procent af alle danskere over 15 år tilmeldt digital post, mens der på selvbetjeningsfronten tegner sig et noget mere broget billede.

"Vi er næsten i mål med bølge 1. På bølge 2 skal der ske et ryk, mens bølge 3 lige er lanceret. Bølge 4 skal førstebehandles i folketinget på fredag. Så det er klart, at man på nuværende tidspunkt ikke kan sige noget endegyldigt om, hvorvidt vi når målet om 80 procent på selvbetjeningsløsningerne ved udgangen af 2015," bedyrer Louise Kampmann.

Op og ned med tallene
Hun nævner, at vi på nogle selvbetjeningsområder er langt over målet med de 80 procent på antallet transaktioner, hvilket eksempelvis gælder indskrivning til skole.

Den løsning blev obligatorisk at benytte fra den 1. december 2012, og brugen ligger i dag oppe på 98 procent.
På andre områder halter det derimod mere, hvilket eksempelvis gælder navngivning af børn, hvor den digitale selvbetjening udgår 65 procent i 2014.

Dertil kommer et område som udstedelsen af digitale pas, som måske aldrig når i nærheden af 80 procent. Det kan skyldes, at fotodelen skal ordnes på borgerservicekontoret, mens meget andet kan borgeren gøre derhjemme foran computeren.

"Her er det jo fristende at få det hele passet lavet på borgerservicekontoret, så det må vi kigge på," lyder det fra Louise Kampmann.

Stor ros fra EU
Selvom det bliver en gyserafslutning på 2015, om staten når i mål med sine 80 procent og den sparede milliard kroner, har udlandet lagt mærke til de offensive digitale satsninger hertillands.

EU har i en spritny rapport placeret Danmark på førstepladsen over digitalt parate lande, hvor det netop er den digitale service i den offentlige sektor, der giver os førstepladsen - et par få pixel foran Sverige.

I EU-rapporten bliver det angivet, at 69 procent af danskerne kommunikerer med det offentlige via online-formularer, mens EU-gennemsnittet ligger nede på 33 procent.
Lavest ligger Rumænien, hvor brugen af online-selvbetjening ligger nede på seks procent.

"Danskerne er jo i høj grad digitale. Vi bruger jo også løsningerne i højere og højere grad, og det skal vi jo helst også fortsætte med i fremtiden," tilskynder kontorchef Louise Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen.

Du kan på styrelsens hjemmeside selv følge med i udviklingen i brugen af digital post-tilmelding og anvendelse af digital selvbetjening i kommunerne og i staten.

Læs også:
Kun ét selskab bød på opgaven - og vandt: Nu kommer den næste Digitale Post-løsning

Ældre danskere banker i bordet: Forlanger at blive fritaget for det digitale cirkus




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.