Lommecomputere med kort et hit i Danmark

Danskerne har købt tre gange så mange lommecomputere i første kvartal i år som i samme periode sidste år. Det skyldes blandt andet, at danskerne er vilde med lommecomputere med navigationssystemet GPS.

Danskerne er pjattede med lommecomputere med indbyggede navigationssystemer, som med rolig stemmeføring forklarer bilisten den letteste, hurtigste eller mest benzinøkonomiske rute til bestemmelesstedet.

Det er en del af forklaringen på, at danskerne har hevet tre gange så mange lommecomputere - også kaldet PDA'er eller håndholdte pc'er - ned af butikshylderne i årets tre første måneder som i samme periode 2003.

Tallene stammer fra det britiske analysehus Canalys, som sidste år regnede sig frem til, at der blev solgt 9.000 lommecomputere i Danmark i januar, februar og marts.

Det tal er i år vokset voldsomt, da danskerne købte ikke mindre end 25.000 lommecomputere i første kvartal.

HP sidder solidt på markedet

Canalys analyse viser også, at det amerikanske fusionsselskab Hewlett-Packard (HP) er ved at stikke af fra sine konkurrenter - primært Palm - på det danske marked, da der stod HP på næsten ni ud af 10 solgte lommecomputere.

HP solgte nemlig hele 21.460 lommecomputere til danskerne i årets tre første måneder. Hos HP forklarer produktchef Jakob Kvist-Sørensen blandt andet den eksplosive fremgang med, at danskerne er ved at få øjnene op for de muligheder, lommecomputeren rummer.

- Med flere og flere applikationer til både privat- og erhvervsbrug er PDA'en godt på vej til at blive en uundværlig del af manges hverdag. Blandt andet har mange danskere taget Ipaq med navigationssystemet GPS til sig, siger produktchefen.

Det europæiske marked for lommecomputere er også i vækst, men slet ikke i samme grad som herhjemme. Her har Canalys regnet sig frem til, at der er blevet solgt 33 procent flere lommecomputere i Europa i første kvartal.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S