EU blæser til kamp mod geoblocking - hvad mener du?

Geoblocking er en stor udfordring for det kommende digitale indre marked, hvor Danmark og danske virksomheder ellers står til at score en gevinst på 60 milliarder kroner. EU spørger derfor borgere og virksomheder om, hvordan vi kan få det bedste indre marked.

Artikel top billede

En af de hedeste drømme i den europæiske union er at sikre et frit indre marked, hvilket naturligvis også gælder for det digitale indre marked.

Derfor har EU i går åbnet for en offentlig høring omkring geoblocking og andre geografisk baserede restriktioner, der kan forhindre europæere i at sælge eller købe varer og tjenesteydelser i EU-landene.

"Høringen dækker eksempelvis kunder, som er blevet opkrævet forskellige priser eller tilbudt en række forskellige varer, der afhænger af, hvor de bor," lyder det i høringsoplægget fra EU-Kommissionen.

Du kan selv finde høringsmaterialet på EU's hjemmeside.

Skal løbes i gang

Her kan private såvel som virksomheder komme med deres indspark til blandt andet geoblocking-spørgsmålet, hvor svarene forventes at blive medtaget i den kommende strategiplan for det digitale indre marked, der ser dagens lys i næste måned.

EU-Kommissionen har tidligere på året ridset sine planer op for det digitale indre marked, hvor den tidligere estiske premierminister, Andrus Ansip, er udpeget som såkaldt superkommissær for at få det til at ske. 

Læs også: EU's nye digitale oprydder: Han skal indføre det fælles digitale marked

Trods mange ihærdige forsøg på at løbe det digitale indre marked i gang, er det endnu ikke rigtigt lykkes, men det skal der altså laves om på.

60 milliarder til Danmark

For der er mange penge i de grænseoverskridende handler, vurderer EU.

EU-Kommissionen har tidligere udmeldt på, at digitaliseringen skal udgøre fire procent af den samlede forventelige vækst på fem til syv procent i bruttonationalproduktet (BNP) i de kommende år.

Målt på det danske BNP vil det i kroner og ører betyde en vækst på op mod 60 milliarder kroner i den danske andedam.

Udover høringen om geoblocking har EU også i dag søsat en høring, der er noget mere omfattende, da den omhandler de regulatoriske krav til online-platforme herunder miljøkrav og datakrav i vores nuværende cloud-æra.

Denne anden høring kan du også finde på EU's hjemmeside, hvor der er åbent for indspark fra borgere, virksomheder og interessegrupper.

Læs også: 
Den store plan: It bliver hele Europas redningskrans

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Nordjylland

    KMD A/S

    Compliance Officer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil