EU blæser til kamp mod geoblocking - hvad mener du?

Geoblocking er en stor udfordring for det kommende digitale indre marked, hvor Danmark og danske virksomheder ellers står til at score en gevinst på 60 milliarder kroner. EU spørger derfor borgere og virksomheder om, hvordan vi kan få det bedste indre marked.

Artikel top billede

En af de hedeste drømme i den europæiske union er at sikre et frit indre marked, hvilket naturligvis også gælder for det digitale indre marked.

Derfor har EU i går åbnet for en offentlig høring omkring geoblocking og andre geografisk baserede restriktioner, der kan forhindre europæere i at sælge eller købe varer og tjenesteydelser i EU-landene.

"Høringen dækker eksempelvis kunder, som er blevet opkrævet forskellige priser eller tilbudt en række forskellige varer, der afhænger af, hvor de bor," lyder det i høringsoplægget fra EU-Kommissionen.

Du kan selv finde høringsmaterialet på EU's hjemmeside.

Skal løbes i gang

Her kan private såvel som virksomheder komme med deres indspark til blandt andet geoblocking-spørgsmålet, hvor svarene forventes at blive medtaget i den kommende strategiplan for det digitale indre marked, der ser dagens lys i næste måned.

EU-Kommissionen har tidligere på året ridset sine planer op for det digitale indre marked, hvor den tidligere estiske premierminister, Andrus Ansip, er udpeget som såkaldt superkommissær for at få det til at ske. 

Læs også: EU's nye digitale oprydder: Han skal indføre det fælles digitale marked

Trods mange ihærdige forsøg på at løbe det digitale indre marked i gang, er det endnu ikke rigtigt lykkes, men det skal der altså laves om på.

60 milliarder til Danmark

For der er mange penge i de grænseoverskridende handler, vurderer EU.

EU-Kommissionen har tidligere udmeldt på, at digitaliseringen skal udgøre fire procent af den samlede forventelige vækst på fem til syv procent i bruttonationalproduktet (BNP) i de kommende år.

Målt på det danske BNP vil det i kroner og ører betyde en vækst på op mod 60 milliarder kroner i den danske andedam.

Udover høringen om geoblocking har EU også i dag søsat en høring, der er noget mere omfattende, da den omhandler de regulatoriske krav til online-platforme herunder miljøkrav og datakrav i vores nuværende cloud-æra.

Denne anden høring kan du også finde på EU's hjemmeside, hvor der er åbent for indspark fra borgere, virksomheder og interessegrupper.

Læs også: 
Den store plan: It bliver hele Europas redningskrans

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S