Microsoft på knæ i Kina: Ofrer Bing-søgemaskinen for Windows 10-udbredelse

Microsoft sætter alle sejl til for at få medvind i Kina, hvor der er stor tradition for at bruge kopi-software. Partnerskaber med nogle af verdens største it-selskaber fra Kina er åbenbart vejen frem for Microsoft.

Artikel top billede

It-giganten Microsoft har i den seneste tid fået en håndfuld værdifulde partnerskaber i Kina, som med knap 1,4 milliarder mennesker er verdens befolkningsrigeste land og dermed software-marked.

For nyligt har Microsoft således indgået et partnerskab med søgemaskinen Baidu, der har 600 millioner brugere, der alle kan opgradere til Windows 10 via Baidu-søgemaskinen.

"Baidus nye Windows 10-distributionskanal, Baidu "Windows 10 Express", vil gøre det nemt for kinesiske internetbrugere at downloade en officiel Windows 10-oplevelse," forklarer Microsoft på sin hjemmeside.

Her bliver det også gjort klart, at Baidu bliver den nye standardsøgemaskine i Microsofts kinesiske version af Edge-browseren, selvom Microsoft har skudt milliardvis af kroner i udviklingen af sin egen Bing-søgemaskine.

Samtidig lyder det fra Microsoft, at selskabet fortsat satser benhårdt på Bing.

"Vi er fortsat meget dedikerede omkring at levere Bing, og vi vil også gerne levere relevante, lokale søgeoplevelser som eksempelvis Baidu i Kina for at give en god Windows 10-oplevelse," lyder det på Microsoft-bloggen.

Microsoft i Danmark understreger samtidig, at opgraderingen til Windows 10 via Baidu fortsat kun gælder for brugere med legitime Windows 7, 8 eller 8.1-licenser.

Mange kinesiske partnere

Udover det nyligt annoncerede partnerskab med Baidu har Microsoft allieret sig med en række andre stærke kinesiske partnere.

Først og fremmest drejer det sig om verdens største pc-fabrikant Lenovo, der sprøjter sine nye maskiner ud med Windows 10 om bord.

Microsoft har også indgået partnerskab med Tencent, som i Kina kendes som selskabet bag den populære QQ-chatservice med 800 millioner brugere.

Tencent blev for nyligt vurderet til at være 1.400 milliarder kroner værd, og dermed mere værdifuld end selskaber som IBM, Amazon og Oracle.

Læs også: Kinesisk it-gigant nu mere værdifuld end IBM, Amazon og Oracle

Derudover har Microsoft banet vej til kinesiske distributionskanaler i form af partnerskaber med mobilselskabet Xiaomi og it-sikkerhedsselskabet Qihoo 360.

Microsoft melder, at der i dag findes godt 10 millioner kinesiske maskiner, som kører med Windows 10.

Hvor mange millioner maskiner, der kører med illegale kopier af Windows er uvist. Men det kineske marked for illegal software menes at ligge på 50 milliarder kroner, mens det lovlige software-marked har en omsætning på omkring 15 milliarder kroner.

Læs også:
Galleri: Her er de millionsites du ikke kender

Windows 10 stormer frem - men Edge-browseren kan slet ikke følge med

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil