Microsoft på knæ i Kina: Ofrer Bing-søgemaskinen for Windows 10-udbredelse

Microsoft sætter alle sejl til for at få medvind i Kina, hvor der er stor tradition for at bruge kopi-software. Partnerskaber med nogle af verdens største it-selskaber fra Kina er åbenbart vejen frem for Microsoft.

Artikel top billede

It-giganten Microsoft har i den seneste tid fået en håndfuld værdifulde partnerskaber i Kina, som med knap 1,4 milliarder mennesker er verdens befolkningsrigeste land og dermed software-marked.

For nyligt har Microsoft således indgået et partnerskab med søgemaskinen Baidu, der har 600 millioner brugere, der alle kan opgradere til Windows 10 via Baidu-søgemaskinen.

"Baidus nye Windows 10-distributionskanal, Baidu "Windows 10 Express", vil gøre det nemt for kinesiske internetbrugere at downloade en officiel Windows 10-oplevelse," forklarer Microsoft på sin hjemmeside.

Her bliver det også gjort klart, at Baidu bliver den nye standardsøgemaskine i Microsofts kinesiske version af Edge-browseren, selvom Microsoft har skudt milliardvis af kroner i udviklingen af sin egen Bing-søgemaskine.

Samtidig lyder det fra Microsoft, at selskabet fortsat satser benhårdt på Bing.

"Vi er fortsat meget dedikerede omkring at levere Bing, og vi vil også gerne levere relevante, lokale søgeoplevelser som eksempelvis Baidu i Kina for at give en god Windows 10-oplevelse," lyder det på Microsoft-bloggen.

Microsoft i Danmark understreger samtidig, at opgraderingen til Windows 10 via Baidu fortsat kun gælder for brugere med legitime Windows 7, 8 eller 8.1-licenser.

Mange kinesiske partnere

Udover det nyligt annoncerede partnerskab med Baidu har Microsoft allieret sig med en række andre stærke kinesiske partnere.

Først og fremmest drejer det sig om verdens største pc-fabrikant Lenovo, der sprøjter sine nye maskiner ud med Windows 10 om bord.

Microsoft har også indgået partnerskab med Tencent, som i Kina kendes som selskabet bag den populære QQ-chatservice med 800 millioner brugere.

Tencent blev for nyligt vurderet til at være 1.400 milliarder kroner værd, og dermed mere værdifuld end selskaber som IBM, Amazon og Oracle.

Læs også: Kinesisk it-gigant nu mere værdifuld end IBM, Amazon og Oracle

Derudover har Microsoft banet vej til kinesiske distributionskanaler i form af partnerskaber med mobilselskabet Xiaomi og it-sikkerhedsselskabet Qihoo 360.

Microsoft melder, at der i dag findes godt 10 millioner kinesiske maskiner, som kører med Windows 10.

Hvor mange millioner maskiner, der kører med illegale kopier af Windows er uvist. Men det kineske marked for illegal software menes at ligge på 50 milliarder kroner, mens det lovlige software-marked har en omsætning på omkring 15 milliarder kroner.

Læs også:
Galleri: Her er de millionsites du ikke kender

Windows 10 stormer frem - men Edge-browseren kan slet ikke følge med

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly