Popcorntime til musik sender pladeselskaberne i alarmberedskab

Universal, Sony og Warner sætter alle tre foden ned på samme tid, og de truer i samlet flok den helt nye musik-streamingtjeneste Aurous med en retssag.

Artikel top billede

Der er gået mindre end en uge, siden musiktjenesten Aurous blev lanceret.

En tjeneste, der allerede beskrives som Popcorntime for musik, en pirattjeneste for musik-streaming og som en lyssky variant af Spotify.

Og det har musikbranchens store selskaber lagt mærke til.

Advokaterne fra Universal Music Group, Sony Music Entertainment og Warner Music Group har således allerede stævnet appens skaber, der hedder Andrew Sampson.

Det skriver Billboard.

Et skrigende eksempel på pirateri

Pladeselskaberne kalder Aurous for et solidt brud på ophavsretten, og de har derfor indgivet en stævning ved U.S. District Court of Southern Florida.

"Denne tjeneste er et skrigende eksempel på en forretningsmodel, der bygger på tyveri af copyright-beskyttet materiale i stor stil, skriver Recording Industry Association of America (RIAA), der er pladeindustriens brancheorganisation i en pressebesked.

RIAA hiver for alvor skræmmekampagnen frem og sammenligner Aurous med tjenester som Limewire og Grooveshark.

To eksempler på musikdelingstjenester, der tidligere har fået pladeselskabernes vrede at føle.

Læs også: Kæmpe pirat-tjeneste sænket i amerikansk retssal

I stævningen hævder pladefirmaerne blandt andet at Aurous henter sit musikbibliotek fra illegale kilder.

En påstand, der ifølge Andrew Sampson ikke er korrekt.

Han siger derimod at musikmaterialet hentes fra helt legale kilder som Soundcloud og Youtube.

De to parter skal nu finde et kompromis eller i gang med en retssag, hvor det amerikanske retssystem skal finde ud af, om Andrew Sampson skal frikendes eller om han skal betale en bunke penge til musikindustrien.

Læs også:
Advokat: Her er konsekvenserne hvis ikke du betaler Popcorntime-opkrævningen

Computerworlds læsere: Derfor bruger vi pirat-tjenester

Netflix' masterplan er filmverdenens værste mareridt - men kunderne jubler

To fynboer anholdt af politiet for streaming-info på website

Popcorn Time-grundlægger: Vi blev tilbudt millioner for at sprede malware til brugerne

Skyldig eller ikke-skyldig: Sådan håndterer du advokatkrav om brug af Popcorntime

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S