Popcorntime til musik sender pladeselskaberne i alarmberedskab

Universal, Sony og Warner sætter alle tre foden ned på samme tid, og de truer i samlet flok den helt nye musik-streamingtjeneste Aurous med en retssag.

Artikel top billede

Der er gået mindre end en uge, siden musiktjenesten Aurous blev lanceret.

En tjeneste, der allerede beskrives som Popcorntime for musik, en pirattjeneste for musik-streaming og som en lyssky variant af Spotify.

Og det har musikbranchens store selskaber lagt mærke til.

Advokaterne fra Universal Music Group, Sony Music Entertainment og Warner Music Group har således allerede stævnet appens skaber, der hedder Andrew Sampson.

Det skriver Billboard.

Et skrigende eksempel på pirateri

Pladeselskaberne kalder Aurous for et solidt brud på ophavsretten, og de har derfor indgivet en stævning ved U.S. District Court of Southern Florida.

"Denne tjeneste er et skrigende eksempel på en forretningsmodel, der bygger på tyveri af copyright-beskyttet materiale i stor stil, skriver Recording Industry Association of America (RIAA), der er pladeindustriens brancheorganisation i en pressebesked.

RIAA hiver for alvor skræmmekampagnen frem og sammenligner Aurous med tjenester som Limewire og Grooveshark.

To eksempler på musikdelingstjenester, der tidligere har fået pladeselskabernes vrede at føle.

Læs også: Kæmpe pirat-tjeneste sænket i amerikansk retssal

I stævningen hævder pladefirmaerne blandt andet at Aurous henter sit musikbibliotek fra illegale kilder.

En påstand, der ifølge Andrew Sampson ikke er korrekt.

Han siger derimod at musikmaterialet hentes fra helt legale kilder som Soundcloud og Youtube.

De to parter skal nu finde et kompromis eller i gang med en retssag, hvor det amerikanske retssystem skal finde ud af, om Andrew Sampson skal frikendes eller om han skal betale en bunke penge til musikindustrien.

Læs også:
Advokat: Her er konsekvenserne hvis ikke du betaler Popcorntime-opkrævningen

Computerworlds læsere: Derfor bruger vi pirat-tjenester

Netflix' masterplan er filmverdenens værste mareridt - men kunderne jubler

To fynboer anholdt af politiet for streaming-info på website

Popcorn Time-grundlægger: Vi blev tilbudt millioner for at sprede malware til brugerne

Skyldig eller ikke-skyldig: Sådan håndterer du advokatkrav om brug af Popcorntime

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S