Artikel top billede

Google i frontalangreb på Microsoft: Vil kapre Office-kunder med tilbud om gratis software

Google sætter nu alt ind på at få flere virksomheder til at droppe Microsofts Office-pakke og i stedet satse på Googles løsning. Dropper I Microsoft, får I vores løsning gratis, lyder tilbuddet til virksomhederne.

Markedet for kontorpakker har i årevis været domineret af Microsoft med den klassiske Office-pakke og senere Office 365.

Google har dog gjort et ihærdigt forsøg på at rokke ved denne dominans med Google Apps og Google for Work - en cloud-baseret kontorpakke og samarbejdsværktøjer.

Nu sætter Google det tunge skyts ind for at få flere virksomheder til at droppe Microsofts Office og i stedet satse på Googles pendant.

Konkret lyder tilbuddet til virksomhederne: Dropper I Microsoft, får I vores løsning gratis.

Så meget er der at spare

Normalt koster Googles cloud-kontorpakke i virksomhedsudgaven, Google for Work, fem til 10 dollars per bruger per måned.

Denne pris vil Google nu helt droppe, så det er gratis for virksomhederne at benytte Google for Work lige så længe, som den eksisterende kontrakt med eksempelvis Microsoft løber.

Nyhedsbureauet AP skriver, at tilbuddet gælder de næste seks måneder i USA og senere vil blive udvidet til andre lande også.

Ifølge AP er Googles eneste begrænsning, at det maksimalt kan være 3.000 brugere per virksomhed, der benytter løsningen gratis.

Hvis man antager, at en virksomhed med 3.000 vælger at satse på Googles gratis cloud-software, mens tilbuddet står på, betyder det, at Google vil gå glip af 180.000 til 350.000 dollars fra den pågældende kunde - og samtidig vil Google ifølge AP yderligere betale op til 75.000 dollars til hver virksomhed for at foretage skiftet.

Derfor er Googles mission svær

Som det altid er med de gode tilbud, er der naturligvis en plan med det fra leverandørens side.

Her må man da også gå ud fra, at Google regner med at kunne tjene penge på kunderne på sigt, når gratis-perioden udløber, og de månedlige betalinger begynder at strømme ind.

Samtidig befinder Google sig som bekendt i den situation, at selskabets cloud-kontorløsninger endnu er den lille dreng i klassen i forhold til Microsofts Office.

Derfor er det ganske afgørende for Google at booste antallet af virksomheder og brugere på løsningen.

Det er imiderltid lettere sagt end gjort at få virksomhederne til at skifte kontorpakke og samarbejdssoftware. Det skyldes ikke mindst, at denne type løsninger typisk er noget, der er integreret med andre it-systemer i virksomheden. 

I USA har Googles løsninger allerede haft god medvind, men her i Europa har udbredelsen endnu ikke for alvor fået fart på på virksomhedskunderne.

På globalt plan oplyser Google, at der i dag er fem millioner virksomheder, der anvender Google for Work.  

Læs også:

Glem alt om Surface og iPad: "Chromebooks er bedst til undervisning i skolerne"

Microsofts nye Office 2016 tager form: Her er de nye funktioner

Stor cloud-test: Office 365 versus Google Apps




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere