Tysk medie: VW-topchefer har kendt til software-fusk i et års tid

I september brød skandalen ud omkring Volkswagens fuskersoftware til kunstigt at sænke NOx-udslip med. Nu kan tysk avis så berette, at VW-topledelsen kendte til snyde-softwaren i et år.

Artikel top billede

Arkivfoto.

En af årets helt store erhvervsskandaler har været afsløringen af, at Volkswagen har installeret snyde-software i op mod 11 millioner diesel-biler for at få dem til at se miljølækre ud.

Læs også: VW risikerer bøde på 118 milliarder kroner efter software-fusk

Da skandalen brød ud i lys lue for godt to måneder siden, kostede den jobbet for Volkswagens daværende administrerende direktør, Martin Winterkorn.

Nu kan den tyske avis Bild am Sonntag med rødder i boulevardpressen så afsløre uden at fortælle om sine kilder, at Volkswagen-ledelsen kendte til installationen af den famøse snyde-software allerede for et år siden.

VW har ingen kommentarer

Dermed har hele fuskeriet med de falsk lave NOx-udslip været kendt og anerkendt af selvsamme VW-ledelse, der virkede overrasket og undskyldte gentagende gange, da miljøskandalen brød ud i september.

VW har ikke ønsket at udtale sig om, hvorvidt den daværende ledelse kendte til miljøskandalen længe før, at offentligheden fik nys om de falske NOx-tal.

Hele problemstillingen omkring snyde-softwaren kommer fra, at Volkswagen har installeret software til måling af blandt andet NOx-udslip til naturen.

Ved visse hastigheder - som blev brugt til officielle tests - lignede Volkswagen-bilerne således de rene miljødydsmønstre, mens forskellen mellem det målte og det reelle niveau af udslip var meget større.

Trak bil af markedet

Bild am Sonntag kan fortælle, at den forhenværende direktør Martin Winterkorn således i foråret trak Polo TDI BlueMotion-bilen fra markedet, fordi forskellen mellem det målte og det reelle udslip var for stort.

Den officielle årsag for at trække modellen var manglende salg, uden at nogen af TDI BlueMotion-ejerne blev informeret om, at NOx-udslippet var 18 procent over det ellers annoncerede niveau.

Ingen af de avisens anonyme kilder angiveligt tæt på VW-toppen siger dog direkte, at Martin Winterkorn direkte kendte til denne store forskel.

Volkswagen fastholder ifølge Reuters, at bilmodellen røg af markedet på grund af manglende efterspørgsel, og at selskabet er i gang med at teste alle modeller lanceret siden 2012 for at finde de reelle udslips-tal.

Læs også:
Volkswagen hyrer Apple-udviklingschef: Ekspert i selvkørende biler

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly