VW risikerer bøde på 118 milliarder kroner efter software-fusk

Den tyske bilfabrikant VW beskyldes for at have installeret software til at snyde med udledningen af farlige stoffer i flere af selskabets dieselbiler. Selskabet har undskyldt, men står stadig til en bøde på 118 milliarder kroner.

Artikel top billede

En af weekendens helt store tech-historier har været, at det amerikanske miljøagentur EPA har beskyldt den tyske bilfabrikant Volksswagen for at installere software til at få sine dieselbiler til at se renere ud, end de var.

Omkring 482.000 Volkswagen-dieselbiler solgt i USA siden 2008 skulle have haft softwaren installeret, så det lignede, at de udledte færre skadelige stoffer, end det rent faktisk var tilfældet.

Volkswagens administrerende direktør Martin Vinterkorn var efter et døgns tøven ude og undskylde for misæren, der ifølge The Wall Street Journal kan komme til at koste den tyske bilfabrikant en formue.

Hver bil solgt med den lave, falske udledningsgrad kan koste 37.500 dollar, hvilket i alt løber op i 18 milliarder dollar - svarende til knap 118 milliarder kroner.

"Personligt er jeg virkelig ked af, at vi har ødelagt tillidsforholdet til vores kunder og til offentligheden," lød undskyldningen i weekenden fra Martin Winterkorn i en udtalelse, som blandt andre The Wall Street Journal har bragt. 

Var helt rene i tests

Problemet har været, at Volkswagen-motorerne har haft installeret software, der under tests lignede, at bilerne har begrænset udslip, mens denne begrænsning forsvinder under normal kørsel.

Det betyder, at bilerne kan udsende op mod 40 gange det tilladte niveau for skadelige nitrogenoxider.

"Brug af manipuleringsenheder i biler til at omgå reglerne for ren luft er ulovligt og en trussel mod folkesundheden," har en ledende EPA-medarbejder udtalt i kølvandet på opdagelsen af snyde-softwaren i dieselbilerne.

"Disse overtrædelser er meget alvorlige, og vi havde forventet noget bedre fra Volkswagen," udtalte EPA-talskvinden senere til The Wall Street Journal.

Snyderi koster kassen 

Aktiekursen på Volkswagen er efter meldingen om muligt snyd styrtdykket ved handlerne mandag morgen.

Samtidig med undskyldninger, aktiedroppet og en mulig gigantbøde kan Volkswagen også risikere at skulle tilbagekalde tusindvis af biler, som indeholder de 'rene' dieselmotorer med en firecylinder 2,0 liter turbo-indsprøjtning (TDI).

Den motor findes blandt andet i bilfabrikantens Passat, Jetta, Golf, 'Boblen' og i Audi A3's luksusmodel.

Indtil videre er der dog ikke optræk til tilbagekaldelser, melder flere forskellige amerikanske medier.

Sidste år var EPA været i frontalsammenstød med blandt andre de asiatiske selskaber Hyundai Motor og Kia Motors, der begge måtte hoste op med milliarder af kroner i bøder for at overdrive om renheden i sine motorer.  

Læs også: 
Uber-CEO om fremtiden: Alle biler skal være Uber-biler
Toyota investerer milliarder i nyt teknologi-samarbejde: Her er it-visionen for fremtidens biler

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse