Ingen vej uden om: Derfor er de gamle brancher nødt til at samarbejde med de smarte it-drenge

Computerworld mener: De etablerede brancher bliver nødt til at indrette sig på de præmisser, som de bliver tilbudt af de fremadstormende digitale virksomheder.

Når forbrugerne bliver stadig mere digitale opstår der nogle gange et vakuum mellem dem og de brancher, der ikke formår at gribe de muligheder som internettet tilbyder.

Det vakuum står en ny gruppe af virksomheder klar til at udfylde. Det har vi set talrige eksempler på gennem de seneste år.

Allerede i begyndelsen af dette årtusinde fik Just Eat succes ved at skabe forbindelse mellem på den ene side unge digitale pizza-kunder, og på den ande side landets pizzeriaer, der sjældent var særligt digitale.

Efterfølgende har vi set app-udviklere herhjemme såvel som i udlandet, der har forsøgt at skabe kontakt mellem de digitale forbrugere og taxabranchen.

Analoge brancher stritter imod
På Computerworld har vi i denne uge portrætteret danske Autobutler, der kæmper for at digitalisere en helt tredje branche - nemlig værkstedsbranchen.

Det er dog ikke nogen nem opgave at digitalisere brancher, der består af små virksomheder uden digitalt mindset.

Eksempelvis har en af værkstedernes brancheorganisationer frarådet sine medlemmer at samarbejde med Autobutler, og ifølge Peter Zigler, der er medstifter af Autobutler, blev der i store dele af den etablerede branche set skævt til "de unge smarte edb-drenge", der nu ville ind i branchen. 

Samtidig har det vist sig, at selvom et stigende antal værksteder tilmelder sig Autobutler, så har en del af værkstederne brug for en god portion oplæring, før de får den digitale tankegang ind under huden.  

"Derfor er der meget holden i hånd i starten (...) det er det klassiske problem, når brancher, der ikke er særligt digitale, bliver digitaliseret. Vi ved, at Just-Eat oplevede præcis det samme med pizzeriaerne," siger Peter Zigler til Computerworld. "The full stack startup"
Dette er især en udfordring for virksomheder, der kun bygger et enkelt led af den samlede kæde. I dette tilfælde software-platformen. 

Derfor ser vi i dag eksempler på at flere startups tager ejerskab på hele kæden. Startups der vælger denne tilgang bliver af det berømte venturekapitalselskab Andreessen Horowitz kaldt for "full stack startups"

Andreessen Horowitz fremhæver ofte Uber som et eksempel på et "full stack startup".

Mange iværksætter-virksomheder har før Uber forsøgt sig med at digitalisere taxaindustrien, men de er ofte løbet panden mod muren, fordi taxabranchen har haft svært ved tilpasse sig den digitale virkelighed og ikke har set en konkurrencefordel i moderne software og apps. 

Herhjemme har vi set, hvordan den danske app Drivr gennem flere år har bygget en fremragende taxabestillings-app, men gentagne gange er løbet ind i konflikter med den etablerede branche. 

I mellemtiden har Uber valgt at skabe hele tjenesten fra scratch. Uber har haft én samlet vision for fremtidens transport og selv realiseret den.

Det er på alle måder en mere krævende tilgang, men gevinsten er til gengæld endnu større for de iværksættere, der har succes med det. 

Derfor bliver de etablerede brancher også nød til at indrette sig på de præmisser, som de bliver tilbudt af virksomheder som Autobutler, Drivr eller Just Eat.

Alternativet er at vente på, at der dukker en større trussel op fra en "full stack-virksomhed", der ikke ønsker at samarbejde med den etablerede branche, men i stedet ønsker at erstatte den fra top til bund.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Seneste artiklerRSS
20/04
20/04
20/04
20/04
20/04
20/04
20/04
20/04

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

24. april 2018 | Læs mere


Basware Connect 2018

Kigger du efter nye måder at fremtidssikre og vækste din virksomhed på? Udnytter du den eksplosion af data, som digitaliseringen har ført med sig? Virksomheder der gør brug af data mining, kunstig intelligens og er drevet af data analyse kan bedre forstå deres kunder og deres produkter - og dermed øge deres konkurrencemæssige fordele. Allerede nu er der nemlig masser af muligheder for at automatisere sine indkøbs- og betalingsprocesser og få adgang til data, der bør danne grundlaget for strategien.

25. april 2018 | Læs mere


Digitaliseringskrav, ledelse og fremtidens kommunikationsudfordringer

Hør om håndteringen af digitaliseringskrav, ledelsesudfordringer og effektiv kommunikation og få en smagsprøve på IDG Kurser og Computerworlds nye lederuddannelse til dig som er CIO, IT-chef og/eller digital-leder: It Executive Masterclass.

25. april 2018 | Læs mere






Premium
Tung Atea-dominans på hardware-markedet helt ok, mener SKI: "Hvis en virksomhed vokser sig stor, er det typisk også fordi, den gør et eller andet rigtigt. Der er ikke noget i vejen med at være dominerende"
Der er glimrende konkurrence på markedet for det offentliges hardware-indkøb, selv om Atea lander de fleste ordrer, mener SKI. "Det er min opfattelse, at der er en glimrende og benhård konkurrence på hardwaremarkedet. Det er ikke nemt at være aktør på det marked," siger udbudsdirektør i SKI, Christian Lunding.
Computerworld
Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland
Pilen peger entydigt mod Rusland, mener USA og Storbritannien. Se stor advisory om angrebet, der har inficeret millioner af routere, switche og lignende i virksomheder og myndigheder.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.