Betal med ur eller mobil: Mobilbetalingerne eksploderer - men NFC-teknologi er dømt ude

Halvdelen af forbrugerne betaler med mobil elle en anden personlig gadget inden 2018. NFC-teknologien, der ellers var udset til at varetage den opgave, dømmes nu ude.

Artikel top billede

NFC-chippen i betalingskort bliver allerede nu dømt ude i forhold til mobilbetalingerne. Foto: Mikkel Wenzel Andreasen.

NFC-teknologien (Near Field Communication) har i mange år været udset til at være teknologien, der skal tage hånd om de digitale betalinger.

Dankortet er da også på vej i en ny udgave, hvor en NFC-chip er bygget ind i det lille firkantede stykke plastik.

Læs mere her: Sådan virker trådløs NFC-betaling i Danmark

Men nu, hvor det endelig ser ud til, at der for alvor bliver taget hul på de trådløse betalinger, så bedømmer analysehuset Gartner, at det bliver uden NFC.

Gartner har her ved årets udløb travlt med at komme med teknologi-spådomme for fremtiden, og en af dem handler om forbrugernes adfærd i forbindelse med betalingsløsninger.

I de modne markeder, som Nordamerika, Japan og i Vesteuropa, vil mobilbetalingerne ifølge Gartner-folkene får massiv accept i de kommende år.

Frem med mobilos

Ifølge Gartner vil halvdelen af forbrugerne i disse markeder bruge mobilen, det smarte ur eller en anden personlig teknologi til at betale med inden 2018.

"Innovationen indenfor apps, mobile enheder og mobile tjenester påvirker i stor grad de traditionelle forretningsmodeller, særligt hvad angår, hvordan folk anvender personlig teknologi til forretning og fornøjelse," siger Amanda Sabia fra Gratner til IDG i Norge.

Indenfor mobilbetalinger findes der i dag tre retninger for, hvordan den digitale tegnebog skal se ud.

Der er en udstyrsbaseret betalingsløsning, mobile tegnebøger fra banker og kreditkortselskaber og tegnebøger fra enkeltkæder som eksempelvis kaffehuset Starbucks.

Læs også: Åben krig om mobilbetalinger: Så meget er på spil for de danske banker

Men tilbage til NFC-teknologien, der af mange har været udset som den platform, der skal drive de trådløse betalinger frem.

Hverken på kort eller mellemlangt sigte vurderer Gartner, at de NFC-baserede betalingsmodeller fra eksempelvis Apple, Google og Samsung vil blive en succes.

Det skyldes blandt andet, at der mangler aftaler mellem brugssteder og finansinstitutionerne.

"Enhver virtuel tegnebog, som er bundet til den enkelte mobile enhed, vil kun få begrænset udbredelse, også selv om enheden er meget benyttet," lyder det fra Gartner-analytiker Annette Jump.

"I stedet vil cloud-baserede løsninger have en større chance for succes, fordi den når et større publikum og kan understøtte flere forskellige transaktioner og ikke bare ansigt-til-ansigt-transaktioner, som det er tilfældet med NFC," siger hun.

Forudsætningen for udbredelsen af de mobile betalingsløsninger via virtuelle tegnebøger, uanset typen, afhænger naturligvis også af hvilken infrastruktur og hvilke aftaler, der prioriteres i de enkelte lande.

I Danmark er der foreløbig - og trods Gartners vurdering - stor tillid til NFC-teknologien.

Det kan du læse mere om her: Teknikken står klar over hele Danmark: Men hvor bliver mobilbetalingerne af?

Læs også:
Her er de mobile betalings-løsninger, der skal erstatte din pung

81 danske pengeinstitutter vil have Mobilepay ned med nakken.

Betal med MobilePay i Netto og Bilka

Snart kan du shoppe løs med MobilePay

Nu kan du købe hotdogs, kaffe og taxature med MobilePay

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse