Ren nedtur for sms'en i Danmark: Så voldsomt er faldet i antal sendte sms'er

Hvis udviklingen fortsætter, er danskernes brug af sms'en snart noget, vi skal læse om i historiebøgerne.

Artikel top billede

(Foto: Foto: jhaymesisvip, CC BY 2.0)

Et fald på 10,5 procent på bare et enkelt år.

Sådan har antallet af sendte sms'er udviklet sig fra første halvår 2014 til første halvår 2015. 

Det fremgår af Energistyrelsens telestatistik for første halvår 2015, der netop er udkommet.

Læs mere: 100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....

Faldet svarer i konkrete tal til, at der blev sendt 468 millioner færre sms'er, så det samlede antal sendte sms'er i Danmark i første halvår 2015 var 3.981 millioner.

Eller hvis vi skal hive det helt ned på det enkelte abonnement: I første halvår sidste år blev der per abonnement sendt 553 sms'er.

Så dramatisk er nedturen siden 2009

Faldet over det seneste år er dog slet ingenting imod den nedtur, sms'en har oplevet over de seneste fem-seks år, siden den toppede i Danmark. 

Går vi tilbage til første halvår 2009, så blev der dengang sendt 984 sms'er per abonnement i Danmark.

Det afslører et kig i den telestatistik, der blev udgivet efter første halvår af 2009 af Erhvervsstyrelsen, der dengang stod for det statistikarbejde, som Energistyrelsen i dag har ansvaret for. 

Dermed er antallet af sendte sms'er per abonnement næsten halveret siden 2009 i Danmark.

Hvis vi kigger på det samlede antal sendte sms'er, så lød tallet i første halvår 2009 på 6.451 millioner, hvilket så skal holdes op imod de 3.981 millioner, der blev sendt i første halvår 2015.

Dermed blev der per halvår sendt omkring 2,5 milliarder færre sms'er i 2015 i forhold til 2009.

MMS'en vinder frem

Mens sms'en har mistet meget af populariteten i de senere år, så har mms'en fået mere medvind.

Det sker dog med udgangspunkt i noget mere beskedent antal. 

Der blev sendt 8,7 procent flere mms'er i Danmark i første halvår 2015 i forhold til første halvår 2014.

I alt blev der sendt 114 millioner mms'er i første halvår 2015.

Går vi tilbage til første halvår 2009, blev der blot sendt 34 millioner mms'er.

Sms versus apps

Selvom sms'en må siges at have toppet som
kommunikationsform, er det bestemt ikke, fordi vi sender færre beskeder til hinanden.

De bliver blot i stedet sendt via tjenester som Facebook Messenger, Apples iMessage og WhatsApp, hvor beskederne optræder som datatrafik. Teknisk set er der dermed ikke længere tale om sms'er (short message service). 

En af de store fordele ved sms'en er, at den fungerer på tværs af telefon-mærker og ikke kræver nogen opsætning fra brugerens side.

Modsat fungerer eksempelvis iMessage kun på Apples produkter, og Facebook Messenger kræver, at man installerer en app - og i øvrigt har det fint med at kommunikere via Facebooks servere. 

Læs mere om de nye apps til beskeder her.

Den nye telestatistik fra Energistyrelsen beskriver i øvrigt flere andre interessante trends på det danske telemarked.

Læs mere:

100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....

Vores data-forbrug på det mobile bredbånd eksploderer: Så voldsomt stiger forbruget

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    KMD A/S

    Senior Business Specialist

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste Android-ekspert?

    Københavnsområdet

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car