Microsoft på vej med indbygget adblocker i Edge-browseren

Microsoft er på trapperne med en indbygget adblocker i den nye Edge-browser.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Microsoft er på vej med en indbygget adblocker i en kommende version af selskabets Edge-browser.

Sådan lyder det fra Microsofts store udvikler-konference, Build, der i disse dage løber af stablen i San Francisco.

Microsoft har under en session på Build fremvist de kommende planer for de næste versioner af Edge.

Her fremgår det, at Microsoft i browser-version 4682811 vil indføje en adblocker: "Build ad blocking features into the browser," lyder det kort og godt i Microsofts road map for Edge.

Dermed står Microsoft til at blive den anden af de førende browser-leverandører, der indbygger adblocking i browseren.

Den første er norske Opera, der fornylig indføjede ad blocking-funktionaliteter i browseren.

Det kan du læse mere om her: Opera-browseren får indbygget adblocking - sender surf-hastigheden i top

I Apples Safari og Mozillas Firefox kræver ad blocking installering af plugins, men Opera har bedyret, at plugin-versionerne er langt mindre effektive end indbygget ad blocking.

Apple har således også indlemmet adblocking i nyeste version af Safari på mobile enheder.

Google er omvendt meget glad for annoncer, da 90 procent af selskabets betydelige omsætning bliver hentet hjem på netop annoncer.

Edge er meget mere udbredt end Opera, og indlemmer Edge først adblocking i browseren, kan det få stor betydning for markederne.

Det er uklart, hvornår præcist Microsoft venter at lancere den pågældende version af Edge, ligesom vi ikke ved, hvor langt Microsoft vil gå i blokeringen af annoncer og lignende.

Microsoft har tidligere i Edge-forgængeren Internet Explorer anvendt den såkaldte TPLs-funktionalitet. Det står for 'Tracking Protection Lists'.

TPLs skulle øge privacy-beskyttelsen i browseren og havde den bi-funktion, at den derved blokerede mange annoncer.

TPLs var imidlertid ret kontroversiel dengang, i det Microsoft selv har haft stor nytte af netop annoncer og lignende.

Læs også:

Opera-browseren får indbygget adblocking - sender surf-hastigheden i top

Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden

Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job