Opera-browseren får indbygget adblocking - sender surf-hastigheden i top

Den norske browser Opera får indbygget annonceblokering, og det giver virkelig noget på hastigheden, når der skal hentes websider ned.

Artikel top billede

Kilde: Opera.

Den norske browser-producent Opera har frigivet en ny udviklerversion af firmaets software.

Udviklerversionerne indeholder gerne nye eller eksperimenterende funktioner, og det er der så sandelig også i denne udgave.

Udviklerne har nemlig valgt at bygge annonceblokering ind i browseren, hvilket er en kontroversiel beslutning, som annoncefolkene nok ikke bliver så glade for.

I de øvrige browsere skal annonceblokering da også installeres som tredjepart.

Læs også: Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden

Selv om du ikke modtager de 'gode tilbud' på de netsider, som du besøger, så får du til gengæld masser af hastighed, lover firmaet.

I de test som Opera selv har foretaget, og som selvfølgelig derfor skal tages med et gran salt, oplever brugeren en hastighedsforøgelse på 40 procent sammenlignet med tredjepartsblokering i form af indstiksprogrammer til de store browsere.

"Annoncerne er som bekendt en del af grundlaget for, at internettet kan forblive gratis for brugerne, men vores undersøgelser viser også, at mange websider bliver betydeligt langsommere af annoncer og sporingstjenester," siger Krystian Kolondra, der er direktør softwareudvikling i Opera til tek.no.

Læs også: Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder

Krig mod annoncer

Og annoncerne står ikke højt på hans liste over ting, han godt kan lide.

"Opera er et selskab, der skal give brugerne en god internetoplevelse. Vi accepterer ikke, at nettet fungerer dårligere fordi, der er annoncer," lyder det fra Opera-manden.

Ved at bygge annonceblokeringen ind i selv programmet slipper brugerne for at installere et ekstra program/indstik, hvilket naturligvis gør det lettere.

Den store fordel ved denne fremgangsmåde er dog, at filtreringen sker i selve browserens motor, hvor browseren kan kan kontrollere, hvad der sker og ikke skal kommunikere med tredjepart. Det giver den store hastighedsforøgelse.

Betal eller se reklamer

Blokeringen kan naturligvis slås fra, hvilket betyder at de udviklere, som denne version er tiltænkt, kan foretage deres egne hastighedstest med browseren.

Den information kan også anvendes til at optimere annoncerne, så de ikke dræner hastigheden.

De traditionelle annonceblokeringsprogrammer som AdBlock har været i kraftig udvikling i de senere år, hvilket har betydet problemer for de websider, der forsøger at overlever via reklamer.

Det har blandet medført, at der er sket ændringer på flere sites, der begynder at indlejre indhold, tjenester og produkter.

I praksis bliver det bliver mere og mere almindeligt med hybrid-sider, hvor man kan betale et beløb for at slippe for annoncerne, mens gratisterne må finde sig i de blinkende tilbud.

Du kan læse mere om Operas projekt på firmaets blog.

Læs også:
Google tvinger Adblock-brugere til at se reklamer alligevel med fiffig fidus

Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden

Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail

Telegigant: Vi kan stoppe irriterende online-reklamer på netværks-niveau

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job