Et vendepunkt er nået: Salget af smartphones falder for første gang nogensinde

Det er aldrig tidligere sket, at der er blevet solgt færre smartphone i et kvartal end i det tidligere kvartal, men det sker nu, hvor salget for første gang nogensinde falder. Få en forklaring på, hvad der sker her.

Artikel top billede

For første gang nogensinde i verdenshistorien er der blevet solgt færre smartphones i et kvartal end i det tilsvarende kvartal et år tidligere.

Sådan lyder det fra analysehuset Strategy Analytics, som vurderer, at der i årets første kvartal blev solgt 334,6 millioner smartphone-telefoner i verden.

Det svarer til et fald på tre procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor, hvor der blev solgt 345 millioner telefoner.

Faldet skyldes nærmest alene tilbagegang for to af de bedst profilerede og største leverandører, nemlig Apple og Samsung.

Begge disse selskaber har fået en ordentlig kindhest af forbrugerne, der langt fra har været så ivrige som tidligere efter at investere i leverandørernes telefoner.

Apple har således meddelt, at salget af iPhone er faldet med 16 procent til 51,2 millioner solgte enheder.

Især har det været slemt på det store kinesiske marked, hvor salget er faldet med 26 procent.

Afmatning i vækstmarkederne

Strategy Analysis peger da også på, at faldet skyldes, at vækstmarkederne, som ellers har været stor-aftagere af nye telefoner, er ved at være mættede.

Det drejer sig især om Kina og Indien.

Her har mange forbrugere nu allerede investeret i en smartphone. Det betyder, at salget nu er afhængigt af, at de skal udskifte deres nuværende modeller, hvilket typisk giver et mindre salg end i situationer, hvor forbrugerne skal investere i deres første telefon.

Hertil kommer, at forbrugerne generelt er tilbageholdende med pengene for tiden på grund af usikkerhed om den globale økonomi i den nærmeste fremtid.

Samsung solgte i kvartalet 79 millioner smartphone-telefoner, hvilket svarer til et fald på fire procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Ifølge analysehuset IDC er magtforholdene på smartphone-markedet ved at blive udfordret af fremadstormende kinesiske mærker, som i kraft af deres positioner på det enorme kinesiske marked reelt kan udfordre store spillere som Samsung og andre.

Samsung er fortsat verdens største leverandør fuldt af Apple.

På tredjepladsen kommer Huawei, mens den herhjemme helt ukendt producent, Oppo, er dukket op på fjerdepladsen over verdens største smartphone-producenter.

Oppo blev stiftet i 2011 og findes nu i Asien, Mellemøsten og Afrika.

Selskabet har i årets første kvartal solgt 18,5 millioner smartphone - 153 procent mere end i samme kvartal i fjor.

På femtepladsen finder vi det kinesiske selskab Xiaomi, mens også kinesiske Vivo ligger højt på listen.

Læs også:

Nedtur for Apple: Salg af iPhone falder for første gang siden 2007

Derfor har iPhone-salget ramt muren - og sådan kommer Apple tilbage på vækstsporet

Helt nyt Intel på vej: Her er det nye Intel efter gigantisk fyringsrunde og omstrukturering

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse