Mark Zuckerberg: Kunstig intelligens overstiger menneskelige sanser inden for 10 år

Facebook-boss Mark Zuckerberg anser det for meget muligt, at maskinerne inden for et årti kan sanse og bruge sproget bedre end mennesker. Hans egen chef for kunstig intelligens skriver dog på Facebook, at vi ikke bør være så optimistiske.

Kunstigt intelligente maskiner er et de hotteste emner inden for it-industrien i disse år, hvor alle selskaber leder efter digitale arbejdsheste til at trække de tunge læs.

Verdens største sociale medie Facebook er ingen undtagelse, og selskabet har i den seneste tid arbejdet heftigt på at udvikle kunstig intelligens til det sociale medies Messenger-chatfunktion.

Det kan du læse mere om her: Mød Facebooks kunstige intelligens: Sådan skal "M" hjælpe dig

I denne uge har Facebook-stifter og direktør Mark Zuckerberg så givet sit syn på, hvordan og hvor hurtigt den kunstige intelligens kan komme os homo sapiens til undsætning.

"Den største ting, som vi fokuserer på med kunstig intelligens, er at bygge services, som har bedre perception end mennesker," indledte Mark Zuckerberg sin vision om kunstig intelligens med ifølge netmediet The Verge.

"Jeg tror, det er muligt, at vi inden at vi inden for fem til ti år vil have computersystemer, der er bedre end mennesker til opfatte basale menneskelige sanser som at se, høre og brugen af vores sprog," fortsætter Mark Zuckerberg.

Han uddyber dog ikke, hvordan maskinerne skal sanse, da maskinerne i dag ofte er pakket sammen i firkantede kasser, som vi kalder computere.

Google storsatser også
Samtidig understreger mr. Facebook, at computere ikke nødvendigvis vil tænke bedre end mennesker, men at maskinerne kan lære at få ovedraget jobs i kundeservice-afdelingen og som personlige assistenter.

Også Google har for nyligt udtalt, at selskabet storsatser på kunstig intelligens i de kommende år.

Det kan du læse mere om her: Googles søgemaskine skal kunne tænke selv - ekspert i AI ny topchef for søgeforretningen

Hos Google har især teknolog-profeten Ray Kurzweil med en række udsagn om, at kunstig intelligens når det generelle menneskelige niveau inden for 15 år, løftet et øjenbryn eller 10.

Facebook ser dog ikke så radikalt på udviklingen, da der hos det sociale medie er en række erkendelser af, at når vi ikke engang ved, hvordan mennesket tænker, kan det blive svært at efterligne disse ukendte processer med maskinkraft.

Kager med glasur og kirsebær
Chef for udviklingen af de kunstige intelligens hos Facebook, Yann LeCun, forklarer det således på sin profil hos det sociale medie:

"De fleste menneskers og dyrs læring foregår uden opsyn. Og hvis intelligens er en kage, så kunne læring uden opsyn være selve kagen, mens læring med opsyn kunne være glasuren og forstærket læring vil være kirsebærret på toppen. Vi ved, hvordan vi skal lave glasuren og kirsebærret, men vi ved ikke, hvordan vi skal bygge selve kagen.

Yann LeCun understreger på sin Facebook-profil, at menneskeheden skal have løst udfordringen med, hvordan læring uden opsyn fungerer, før vi overhovedet skal tænke på at få bygget reel kunstig intelligens.

"Og denne udfordring er bare én forhindring, som vi kender til. Hvad med alle de udfordringer, som vi ikke kender til?" runder han sin Facebook-opdatering af med.

Læs også: 
"De fleste har jo tre-fire milliarder linjer kunstig intelligens-kode i lommen"

Guru: Maskiner er snart klogere end mennesker




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
PA Consulting solgt for milliard-beløb: 190 ansatte i København følger med i købet
Det amerikanske teknologi-selskab Jacobs overtager konsulenthuset PA Consulting. Med i købet følger 190 medarbejdere i København. Handelen rummer ‘mange spændende muligheder,” lyder det fra direktør Søren Krogh Knudsen.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.