Trods historisk krise på pc-markedet: Danskerne købte en million nye maskiner i 2015

Smartphones og tablets har lagt beslag på en masse af den tid, vi tidligere brugte foran den traditionelle pc. Alligevel køber danskerne mere end en million pc'er hvert år.

Artikel top billede

Den klassiske pc har det svært.

It-analytikere kan med jævne mellemrum fortælle om stagnerende eller ligefrem faldende salg på pc-markedet. Det har fået mange til at tale om en krise og snarlig død for den klassiske pc.

Men trods de mange forandringer i både teknologi og markedet for pc'er, mobile devices og it-services over de seneste fem til 10 år, holder pc'en faktisk fanen imponerende højt.

I 2015 blev der ifølge analysefirmaet IDC solgt lidt mere end en million gode gammeldags pc'er på det danske marked.

Jo, tak. Det er næsten 40 procent færre end i rekordåret 2010, hvor salget lå tæt på 1,6 millioner enheder.

Men oven i millionen fra 2015 skal der lægges 160.000 hybrid-pc'er - eller 2-i-1-produkter - som kombinerer den traditionelle pc med features fra tablet-computere.

Hybriderne er en produktgruppe, som er i kraftig vækst, og alle de store pc-producenter har satset kraftigt på dette område. Det gælder også Microsoft, som med sin Surface-pc ser ud til at have fået fodfæste.

Med de 160.000 hybrid-pc'er ryger antallet af solgte enheder i 2015 op på 1,2 millioner.

Det er ganske vist stadig 25 procent under niveauet fra 2010. Men det er også en tredobling, hvis man sammenligner med salgstallet i 1995.

Salg af pc'er og tablets i Danmark 1995-2015:

Kilde: IDC

Levetiden stiger
Men er hele pc-konceptet så klar til at blive lagt graven? Spørger man senioranalytiker i IDC, Anders Elbak, er svaret nærmest et nej.

Han giver flere forklaringer på de seneste fem til syv års tilbagegang for pc'en.

En af forklaringerne er, at levetiden for en gennemsnitlig pc er steget ret markant. På grund af finanskrisen er mange virksomheder meget fokuserede på at sænke deres omkostninger. Derfor er udskiftninger i pc-parken ikke længere noget der sker per automatik.

"Virksomheder har en tendens til at forlænge levetiden på deres pc'er. Der har været en tradition for, at når en pc'en var afskrevet, så smed man den ud, uanset hvor god den var. Der ser man i dag mere på, om der er et reelt behov for at skifte," lyder det fra Anders Elbak.

Han peger samtidig på, at man fra og med lanceringen af Windows 7 i 2009 ikke har behøvet at opgradere sin hardware for at kunne køre den nyeste Windows-version. 

Før Windows 7 krævede nye Windows-versioner stærkere hardware. Det har tidligere været med til at drive pc-salget fremad. Det ser man ikke i dag. 

Lige nu går det skidt

Sidste gang Windows-opgradering krævede stærkere hardware var helt tilbage i 2006, da Windows Vista kom på markedet. 

"Så opdateringer og nye versioner af Windows har ikke den samme effekt på pc-salget, fordi kravene til hardware ikke længere stiger for hver ny Windows-version," siger Anders Elbak.

Men hvor skidt står det egentlig til på pc-markedet?

"Det er helt rigtigt, at pc-markedet har det skidt lige nu. De seneste kvartalstal for Danmark viser et fald på 12 procent, men det skal også ses i sammenhæng med, at salget netop for et år siden faktisk gik forholdsvis godt," siger Anders Elbak.

"Det hænger også sammen med, at vi ser den her nye 2in1-kategori, hvor der er kraftig vækst. Det kan ganske vist ikke opveje faldet i salget af gammeldags pc'er, men der er helt klart en tendens til, at man skifter til mere fleksible enheder."

"Det samme ser vi i øvrigt på tablet-markedet, der er presset af, at flere der køber de her hybrid-produkter," siger han

Den tredje og nok vigtigste forklaring på faldet i pc-salget er ifølge Anders Elbak, at mange af de opgaver, der for 10 år siden kun kunne løses på en pc, i dag er flyttet over på smartphones, tablets eller mere specialiserede gadgets.

Slut med de høje vækstrater

Den udvikling stopper ikke, og derfor skal vi heller ikke regne med, at vi igen kommer til at se de store vækstrater på pc-markedet.

"Der er flere nye produkter, der konkurrerer om kundernes opmærksomhed. Flere og flere tjenester som Spotify og Netflix bliver indbygget i andre typer af forbrugerelektronik. Så i stedet for at køre Spotify over din pc eller tablet, så kører mange det direkte ind over et specialiseret streamingsystem som for eksempel Sonos, " siger han.

"Folk har stadig en pc. Men i dag bruger de den måske kun et par gange om ugen i stedet for hver dag. Derfor har pc'en også en tendens til at leve længere end før i tiden," siger Anders Elbak.

Læs også:

Salget vender: Pc'en er ikke død alligevel

Største nedtur nogensinde: 2015 blev et katastrofe-år for pc-producenterne

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S