I skyggen af kæmpe-succes med Pokemon Go: Nintendo kæmper med økonomien

Nintendo er et af tidens mest omtalte virksomheder på grund af et banebrydende spil, men økonomien er stram, og Pokemon-uret udsættes.

Artikel top billede

Hvis du havde glemt spilproducenten Nintendos navn, så er det for alvor hevet frem af gemmerne i de seneste uger på grund af spillet Pokemon Go, der på rekordtid er blevet en verdensomspændende succes.

I første omgang sendte aktiemarkederne Nintendo-aktien helt op og ringe på dens store klokke med en lynstigning, der fordoblede virksomhedens værdi på få uger.

Læs mere her: Se kurven her: Nintendos aktiekurs på vild himmelflugt efter premieren på Pokémon Go

Man skulle dog skynde sig at sælge den aktie efter stigningen for efter ganske kort tid, så hamrede kursen ned igen og faldt med 18 procent på en enkelt handelsdag.

Den historie kan du læse her: Efter Pokemon Go-udmelding: Aktien hamrer ned igen

Nu understreges økonomiproblemerne hos Nintendo om et kvartalsregnskab, der er blodrødt.

Den japanske spilproducent rapporterer således om et nettotab på 24,5 milliarder yen.

I danske kroner svarer det til lige godt 1,5 milliarder kroner.

Det forventede underskud var på 3,4 eyn eller 220 millioner kroner, så resultatet blev altså betydeligt dårligere end budgetmagerne i firmaet havde skudt på.

Nedgangen begrundes med to hovedpunkter i form af en stærk yen og mere kritisk, at Nintendo-konsollen Wii U står overfor en lav efterspørgsel.

Det skal dog siges, at Pokemon Go først blev lanceret efter revisorerne havde sat to streger under dette regnskab.

Pokemon-ur udskydes

Men en ulykke kommer som bekendt ikke alene.

I forbindelse med regnskabsrapporten fortælles det at tillægsproduktet Pokemon Go Plus, der er et Bluetooth-armbånd, som er forbundet til det populære spil, bliver forsinket.

Det skulle være frigivet nu, men de mange fans kommer altså til at vente frem til september, før de kan pryde håndledet med den japanske Pokemon-gadget, lyder det fra Nintendo.

Læs også:
Nintendo skifter strategi: Disse tre områder vil selskabet satse på

Kan du ikke logge på? Sommerens store Pokémon Go-hit DDos-angrebet af hackere

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S