Facebook blæser til angreb mod adblockere - vil tvinge alle til at se reklamer

Facebook har opgraderet sine brugeres muligheder for annonce-indstillinger og melder samtidigt ud, at det på en desktop-computer er slut med at blokere for reklamer på det sociale medie.

Det sociale medie Facebook med mere end 1,5 milliarder bruger omsætter årligt for langt over 100 milliarder kroner om året på reklamer.

Derfor er det tomlen vendt nedad fra Facebooks side, når folk benytter ad-blockere, som kan fjerne reklamer fra ens browser og dermed også fra ens Facebook-side.

I et blogindlæg fra Facebooks vicepræsident for selskabets reklame- og forretningsplatform, Andrew Bosworth, har folk med ad-blockere dog fremover ikke så mange valgmuligheder på det sociale medie end at sluge reklamerne, hvis de vil følge deres Facebook-venner.

Først forklarer han, at folk ud fra brugerundersøgelser ofte siger nej tak til reklamer, fordi disse kommercielle budskaber kan være irrelevante og forstyrre.

Derimod kan online-folket ifølge Andrew Bosworth godt lide reklamer, når de kan fortælle om nye oplevelser som eksempelvis, at ens yndlingsband kommer til byen eller billige flytilbud til eksotiske destinationer.

Reklamernes ja tak-skilt
Derefter forklarer Andrew Bosworth i blogindlægget, at Facebook-brugere kan rette i deres reklame-præferencer, og derfor fremover ikke vil have mulighed for helt at fravælge reklamer på den gratis service.

"Mens vi tilbyder folk mere kraftfulde kontrolværktøjer (til at styre annoncerne med, red.), vil vi også begynde at vise reklamer på Facebook-desktopcomputere for dem, som i dag benytter sig af blokeringssoftware," skriver Andrew Bosworth.

Han fortsætter sit indlæg med, at visse ad-blockerselskaber tager imod penge for at vise reklamer, som selskaberne tidligere blokerede.

Denne praksis anser Andrew Bosworth dog som forvirrende, og hjælper heller ikke nødvendigvis gratis online-services som eksempelvis nyhedssites.

"Facebook er en af disse gratis services, og reklamer understøtter vores mission med at give folk magten til at dele og gøre verden mere åben og forbundet. Så i stedet for at betale ad-blockerselskaber for at vise reklamer, som visse selskaber har tilbudt os, lægger vi kontrollen i folks hænder," skriver han om de opdaterede annonce-indstillinger på Facebook.

"Vi lytter fortsat til jeres feedback for at gøre reklamer bedre for alle," runder Andrew Bosworth sit indlæg af med.

Hvordan Facebook helt konkret vil omgå ad-blockere, nævner han derimod ikke noget om.

Læs også:
Her bygger Facebook sine droner, servere og switche: Tag med inden for i Facebooks værksted, 'Area 404'




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
20 danske Microsoft-partnere med i opløbet om at blive kåret som Danmarks dygtigste
Tirsdag afholder Microsoft vanen tro sit store Partner Award-show. I år er gallamiddagen skiftet ud med et virtuelt arrangement, hvor Microsofts danske ledelse uddeler 12 priser og hovedprisen som årets bedste Microsoft-partner. Se alle de nominerede partnere her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Her skal du passe på: Rapport fra cyberkrigens frontlinje
I 2020 blev cyberangreb hyppigere og stadig mere alvorlige, og i CrowdStrike Services Cyber Front Lines Report 2020 har du læse, hvor udfordringerne er størst. Rapporten dokumenterer blandt andet, at 63 pct. af alle angreb var økonomisk motiverede – og at hovedparten af angriberne benytter ransomware. Samtidigt bliver de afkrævede beløb større og større, og de kriminelle truer nu ikke kun med at slette data. Stadig oftere sker det, at de cyberkriminelle aktivt analyserer data og undersøger, om der kan sættes trumf på truslen ved true med at lække eller sælge følsomme informationer.